Психологічні особливості реалізації програми нововведень у ВНЗ
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-34.%25pKeywords:
психологічні особливості, реалізація, нововведення, інноваційний процес, прийняття нововведень, науково-педагогічні працівники, управління змінами, вищий навчальний заклад.Abstract
У статті представлено психологічні особливості ре-
алізації програми нововведень у вищому навчальному закладі, основні
умови і етапи. З’ясовано, що управління інноваційним процесом ви-
магає високої професійної компетенції, глибоких спеціальних знань,
творчого мислення, значного практичного управлінського досвіду й ви-
користання системи психологічного забезпечення.
Аналіз результатів анкетування та наукової літератури свідчить
про те, що успішній реалізації нововведень у вищому навчальному за-
кладі сприяє формування психологічної готовності і поетапне впрова-
дження, що включає інформаційний, діагностичний, стимулюючий і
підтримуючий компоненти.
Досліджено, що особливостями впровадження нововведень є те, що
в кожному з компонентів основоположною, рушійною ланкою прийнят-
тя нововведень визначено суб’єктивне прийняття нововведень кожним
членом організації через мотиваційну сферу особистості, моральне і ма-
теріальне стимулювання, а також рівень розвитку таких індивідуаль-
но-психологічних якостей як цілеспрямованість, активність, креатив-
ність, гнучкість мислення, адаптованість, стресостійкість.
Доведено, що суттєвий позитивний вплив на прийняття нововве-
день мають такі показники як орієнтація на процес, результат, працю
та владу; високий рівень характеристик соціального статусу, соціальної
активності, комунікабельності, оптимістичності. Водночас зворотні ко-
реляційні зв’язки виявлено зі шкалами емоційного виснаження, три-
вожності, дратівливості, депресивності, агресивності і невротичності,
які негативно впливають на прийняття нововведень.
Зроблено висновок, що основними організаційно-психологічними
умовами управління змінами у вищому навчальному закладі, які спри-
яють успішному їх введенню, є: забезпечення психологічної готовності,
згуртованості учасників нововведень; створення необхідних організа-
ційних і методичних умов; розробка та впровадження системи стимулю-
вання учасників введення змін; орієнтація на конкретний позитивний
результат і конкретні часові параметри.
References
Кобзар В.М. Формування готовності до інноваційної діяльності майбутніх технологів у коледжах аграрного профілю : дис. к.пед.н.: 13.00.04 : [Электронный ресурс] / В.М. Кобзар. – Режим доступа : http://www.tnpu.edu.ua/naukovarobota/docaments-download/dis_Kobzar_1.pdf.
Організаційні зміни і організаційний розвиток як об’єкти управління : [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://mydocx.ru/1-6582.html.
Олексів І.Б. Теоретичні засади здійснення організаційно-економічних змін на підприємстві [Электронный ресурс]/ І.Б. Олексів, Т.Ю. Лісович. – Режим доступа : http://ena.lp.edu.ua:8080/bitstream/ntb/23268/1/13-77-82.pdf.
Дьяченко М.И. Готовность к деятельности в напряженных ситуацbях / М.И. Дьяченко, Л.А. Кандыбович, В.А. Пономаренко. – Минск, 1985. – 206 с.
Бодров В.А. Психологический стресс: развитие учения и современное состояние проблемы / В.А. Бодров. – М., 1995. – 28 с.
Корольчук М.С. Теорія і практика професійного відбору / М.С. Корольчук, В.М. Крайнюк. – К. : Ніка-Центр, 2010. – 536 с.
Підприємництво: психологічні, організаційні та економічні аспекти: навч. посібн. / С.Д. Максименко, А.А. Мазаракі, Л.П. Кулаковська, Т.Ю. Кулаковський. – К. : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2012. – 720 с.
Нововведения в организации : [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://mirznanii.com/info/novovvedeniya-vorganizatsii_161476.
Карамушка Л.М. Психологія підготовки майбутніх менеджерів до управління змінами в організації: монографія / Л.М. Карамушка, М.В. Москальов. – Київ-Львів «Сполом» 2011. – 216 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.