Уявлення молодших школярів про майбутнє
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-34.%25pKeywords:
молодший шкільний вік, образ майбутнього, уявлення про майбутнє, сімейне майбутнє, особисте майбутнє, професійне майбутнє.Abstract
У
статті висвітлено деякі ключові проблеми вивчення уявлень дітей мо-
лодшого шкільного віку про майбутнє. Підкреслено, що особистісно-
тимчасова проблематика активно розробляється в сучасній психології.
Виявлено, що дослідження часової перспективи, як правило, мають міс-
це в підлітковому і більш старших психологічних віках. Визначено, що
в теоретичному плані проблема вивчення тимчасового аспекту образу
себе в молодшому шкільному віці найменш вивчена в плані специфіки
прогностичного «образу Я», уявлень про майбутню сім’ю і професії. На
матеріалі емпіричного дослідження вивчено зміст уявлень дітей молод-
шого шкільного віку про майбутнє. Показано, що в дітей сформовані
досить чіткі уявлення щодо свого образу в майбутньому, професійні та
сімейні переваги. У групах хлопчиків і дівчаток у вербальних і графіч-
них образах сімейного та професійного майбутнього зафіксовано низку
подібностей і ряд значних відмінностей. Виявлено тотожність уявлень
хлопчиків і дівчаток про засоби досягнення бажаних цілей, можливі
життєві проблеми і невдачі. Доведено, що для позначення уявлень про
себе в майбутньому діти використовують переважно зовнішні характе-
ристики, що відповідає віковим особливостям і пов’язане з недостатньо
точним знанням себе; графічні та вербальні символи дітей, з одного
боку, відображають основні сфери самореалізації (сімейне, професійне
і особистісне самовизначення), з другого – примітивні і ситуативні. У
зв’язку з цим констатується необхідність побудови спеціальної роботи
з молодшими школярами по деталізації і побудови змістовного образу
майбутнього.
References
Хрестоматия по возрастной психологии / под ред. Д.И. Фельдштейна. – М. : Институт практической психологии, 1996. – 304 с.
Крайг Г. Психология развития / Г. Крайг. – СПб. : Питер, 2002 – 992с.
Мухина В.С. Возрастная психология / В.С. Мухина. – М. : Академия, 2002. – 456 с.
Философский словарь / под ред. И.Т. Фролова. – М. : Политиздат, 1991. – 560 с.
Психология: словарь / Под ред. А.В. Петровского, М.Г. Ярошевского. – М. : Политиздат, 1990. – 494 с.
Психология ощущений и восприятия / под ред. Ю.Б. Гиппенрейтер. – М. : ЧеРо, 2002. – 610 с.
Джемс У. Психология / У. Джеймс. – М. : Педагогика, 1991. – 364 с.
Психология личности в трудах отечественных психологов / сост. и общ. ред. Л.В. Куликова. – СПб. : Питер, 2001. – 480 с.
Ковалёв В.И. Мотивы поведения и деятельности / В.И. Ковалёв. – М. : Наука, 1988. – 191 с.
Головаха Е.И. Жизненная перспектива и профессиональное самоопределение молодёжи / Е.И. Головаха. – Киев : Наукова думка, 1988. – 144 c.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.