Рецепція проблеми механізмів розуміння студентами-філологами поетичних текстів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-34.%25pKeywords:
поетичний текст, розуміння поетичного тексту, механізм актуалізації «емоції форми», механізм гармонізації смислу, механізм ампліфікації поетичного тексту, механізм набуття естетичного досвіду.Abstract
У статті проаналізовано осо-
бливості розуміння особистістю поетичних текстів з точки зору філо-
софії, логіки, герменевтики, психології тощо. Окреслено особливості
розуміння особистістю поетичних текстів в психологічній парадигмі з
позицій різних концептуальних парадигм і підходів, зокрема з точки
зору психолінгвістичного, когнітивного та культурно-історичного під-
ходів.
У статті уточнено поняття «діалогічної взаємодії читача з текстом»
та «розуміння особистістю поетичного тексту». Сформульовано додат-
кові механізми розуміння студентами-філологами поетичних текстів,
а саме: механізм актуалізації «емоції форми», механізм гармонізації
смислу, механізм ампліфікації поетичного тексту, механізм набуття ес-
тетичного досвіду тощо.
Зазначено, що механізм актуалізації «емоції форми» актуалізує
переживання особистості, що виникають в процесі сприймання худож-
нього поетичного твору як єдиного цілого. Таке переживання є реак-
цією на зміст, який є наслідком інтеграції думок, організацією змісту
в певну художню структуру. Наголошено, що механізм гармонізації
смислу виражається в наявності координат гармонійної організації тек-
сту. Підкреслено, що механізм ампліфікації поетичного тексту сприяє
відтворенню всієї складної системи смислових зв’язків між окремими
образами, опосередкованих відповідною організацією змісту поетично-
го тексту. Визначено механізм набуття естетичного досвіду, який дозво-
ляє розглядати творчість студента-філолога як співтворчість, оскільки
вона актуалізує вміння бачити твір цілісно, в його ідейно-художньому
смислі, і цілісно оцінювати, розуміти деталі.
References
Михальчук Н.О. Психологія розуміння літературних творів старшокласниками : Автореф…доктора психол. наук : 19.00.07 [Текст] / Наталія Олександрівна Михальчук. – К. : Ін-т психол. імені Г.С. Костюка НАПН України, 2013. – 36 с.
Щербан Т.Д. Психологія навчального спілкування : [монографія] / Тетяна Дмитрівна Щербан. – К. : Міленіум, 2004. – 346 с.
Яцюрик А.О. Психологічні чинники розвитку креативності підлітків в діяльності з читання поетичних творів : Автореф…канд. психол. наук : 19.00.07 [Текст] / Алла Олександрівна Яцюрик. – К. : Ін-т психол. імені Г.С. Костюка НАПН України, 2014. – 22 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.