Особливості впливу арт-терапії на розвиток рефлексії фахівців соціономічної сфери
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-34.%25pKeywords:
рефлексія, арт-терапія, самопізнання, фахівець, соціономічна сфера, особистість, розвиток, механізи, творчий продукт.Abstract
статті представлено
теоретичний аналіз особливостей впливу арт-терапії на розвиток реф-
лексії фахівців соціономічної сфери. Проаналізовано наукові праці,
присвячені дослідженням арт-терапії та рефлексії, і здійснено узагаль-
нення та співставлення отриманих даних.
Визначено зміст поняття «рефлексія» та описано її різновиди за
О. Карповим (ситуативна рефлексія, ретроспективна рефлексія, пер-
спективна рефлексія) та Д. Леонтьєвим (інтроспекція, системна реф-
лексія, квазірефлексія).
Визначено зміст поняття «арт-терапія». Описано особливості арт-
терапії як засобу розвитку самопізнання і рефлексії особистості. Зо-
крема показано, що творчий продукт, перетворюючи діаду «психолог –
клієнт» на тріаду «психолог – творчий продукт – клієнт», постає як
відображення внутрішнього світу особистості, чим і надає можливість
для рефлексії.
Описано такі механізми арт-терапевтичного впливу як символіч-
не реконструювання, відсторонення, емоційна децентрація, катарсис,
присвоєння соціально-нормативних особистісних смислів та проаналі-
зовано їх вплив на розвиток різних видів рефлексії за О. Карповим та
Д. Леонтьєвим.
Виявлено, що застосування арт-терапії сьогодні виходить за межі
первинного психотерапевтичного значення; вона активно застосовуєть-
ся також у сфері освіти, зокрема професійної освіти фахівців соціоно-
мічної сфери.
Коротко зазначені можливості впровадження арт-терапевтичних
технологій у професійну підготовку майбутніх і чинних фахівців соціо-
номічної сфери з метою як їх загального професійного розвитку, так і
розвитку рефлексії, зокрема.
References
Изотова Е. И. Эмоциональная сфера ребёнка: Теория и практика : учеб. пособие для студ. высш. учебн. заведений / Е. И. Изотова, Е. В. Никифорова. – М. : Издательский центр «Академия», 2004. – 288 с.
Інжиєвська Л. А. Арт-технології в особистісно-професійному розвитку майбутніх психологів, які здобувають другу вищу освіту / Л. А. Інжиєвська // Актуальні проблеми психології : зб. наук. праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка НАПН України / [редкол.: С. Д. Максименко (гол. ред.) та ін.]. – К. : А.С.К., 2012. – С. 314–318.
Карпов А. В. Психология рефлексии / А. В. Карпов, И. М. Скитяева. – Ярославль : Аверс Пресс, 2002. – 303 с.
Карпов А. В. Рефлексивность как психическое свойство и методика её диагностики / А. В. Карпов // Психологический журнал. – 2003. – Т. 24. – № 5. – С. 45–57.
Келиш Э. В поисках смысла визуальных образов // Арт-терапия в эпоху постмодерна / Э. Келиш, А. И. Копытин. – СПб. : Речь ; Семантика, 2002. – С. 15–49.
Козлов В. В. Психология творчества: свет, сумерки и темная ночь души / В. В. Козлов. – Ярославль : Гала, 2009. – 331 с.
Колошина Т.Ю. Арт-терапия: методические рекомендации / Т. Ю. Колошина. – М. : Изд-во Института психотерапии и клинической психологии, 2002. – 84 с.
Кроник А. Каузометрия. Методы самопознания, психодиагностики и психотерапии в психологии жизненного пути / А. Кроник, Р. Ахмеров. – М. : Смысл, 2003. – 145 с.
Лебедева Л. Д. Педагогические основы арт-терапии в образовании : Монография / Л. Д. Лебедева. – СПб. : ЛОИРО, 2001. – 320 с.
Леонтьев Д. А. Рефлексия «хорошая» и «дурная»: от объяснительной модели к дифференциальной диагностике / Д. А. Леонтьев, Е. Н. Осин // Психология. Журнал Высшей школы экономики. – 2014. – Т. 11. – № 4. – С. 110–135.
Петровский А. В. Психологический словарь / А. В. Петровский, М. Г. Ярошевский. – М. : Политиздат, 1990. – 494 с.
Подкоритова Л. О. Особливості самопізнання студентів за умови використання арт-терапевтичного комплексу «П’ять чуттів» / Л. О. Подкоритова // Технологїї розвитку інтелекту : Відкритий електронний журнал лабораторії сучасних інформаційних технологій навчання Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України. – Вип. 1. - № 9. – 2015. – [Електронний ресурс] – Режим доступу : http://psytir.org.ua/upload/journals/9/authors/2015/Podkorytova_Larysa_Oleksandrivna_Osoblyvosti_samopiznannya_studentiv_za%20umovy_vykorystannya_art_terapevtychnogo_kompleksu_pyat_chuttiv.pdf
Подкоритова Л. О. Застосування арт-терапії для самопізнання студентів соціономічної сфери / Л. О. Подкоритова // Актуальні проблеми психології : Зб. наук. праць / Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України. – Загальна психологія. Історична психологія. Етнічна психологія. – Вип. 7. – К., 2015. – Том ІХ. – С. 201–208.
Психотерапевтическая энциклопедия / под ред. Б. Д. Карвасарского. – СПб. : Питер, 1998. – 752 с.
Сух Л. О. Рефлексія як умова професійного самовдосконалення студентів-психологів / Л. О. Сух // Професійний розвиток та становлення особистості сучасного фахівця в умовах освітнього простору. Матеріали V-ї Всеукраїнської студентської науково-практичної конференції / За ред. Р. П. Попелюшко; М-во освіти і науки України, Хмельницький нац. ун-т, Каф. практ. психол. та педагог. – Хмельницький: ПП Гонта, 2016. – С. 162–165.
Фрейд З. Техника психоанализа / З. Фрейд ; пер. с нем. А. М. Боковников. – М. : Академический Проект, 2008. – 292 с.
Щедровицкий Г. П. Избранные труды / Г. П. Щедровицкий. – М. : Шк. Культ. Полит, 1995. – 800 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.