Особливості взаємозв’язку емоційного інтелекту та відчуття успішності сучасної молоді
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-34.%25pKeywords:
успіх, успішність, відчуття успішності, форми успішності, показники успішності, емоційний інтелект, розуміння емоцій, управління емоціями, внутрішньоособистісний емоційний інтелект, контроль експресії.Abstract
У статті проаналізовано сучасний
стан дослідження феномена успішності. Оцінено його важливість для
особистості та суспільства у цілому. Проаналізовано погляди зарубіж-
них та вітчизняних учених на феномен успіху та успішності. Розгляну-
то декілька аспектів поняття успіху у вітчизняній літературі: як досяг-
нення певного результату, який оцінюється особистістю, як значущий;
як суспільне визнання досягнень людини; як удача в досягненні чого-
небудь. Описано основні форми успіху. Представлено відмінності між
успіхом і успішністю за Л.І. Дементій. Висвітлено розуміння відчуття
успішності особистості незалежно від її зовнішніх соціально обумовле-
них проявів успіху життєдіяльності. Зазначено зовнішні та внутрішні
показники успішності та надана їх характеристика. Визначено початок
популяризації феномену емоційного інтелекту. Розглянуто бачення ві-
тчизняних учених на структуру емоційного інтелекту та стресозахис-
ну й адаптивну функції, які можуть визначати успіх життєдіяльності
людини. Описано чотирикомпонентну структуру емоційного інтелекту
Д. Гоулмана та чотири сфери компетентностей за ним: самосвідомість,
самоконтроль, соціальна чутливість та форми її прояву, керування вза-
єминами з оточуючими людьми. Проаналізовано існуючі зарубіжні та
вітчизняні дослідження щодо взаємозв’язку емоційного інтелекту з
академічної успішності студентів, результативністю професійної діяль-
ності, успішності виконання провідних життєвих завдань. Проаналі-
зовано власне пілотажне дослідження щодо взаємозв’язку емоційного
інтелекту та відчуття успішності. Емпірично зафіксовано взаємозв’язок
внутрішньоособистісного емоційного інтелекту з відчуттям успішності
в сучасної молоді.
References
Андреева И.Н. Эмоциональный интеллект как феномен современной психологии / И.Н. Андреева. – Новополоцк : ПГУ, 2011. – 388 с.
Дементий Л.И. Ответственность как детерминанта социальных представлений об успехе и условиях его достижения / Л.И. Дементий, Н.В. Лэйфрид // Вестник Омского унта. – 2012. – Вып. 3. – С. 289–295.
Люсин Д.В. Структура эмоционального интеллекта и связь его компонентов с индивидуальными особенностями: эмпирический анализ / Д.В. Люсин, О.О. Марютина, А.С. Степанова // Социальный интеллект : теория, измерение, исследования; под ред. Д. В. Люсина, Д. В. Ушакова. – М. : Ин-т психологии РАН, 2004. – С. 129–140.
Носенко Е.Л. Емоцiйний iнтелект: концептуалiзацiя феномену, основнi функцiї: моногр. / Е.Л. Носенко, Н.В. Коврига – К. : Вища школа, 2003. – 126 с.
Носенко Е. Л. «Емоційна розумність» як детермінанта успішної життєдіяльності людини і шляхи її операціоналізації / Е.Л. Носенко // Вісник Дніпропетровського ун-ту. Педагогіка і психологія. – 2000. – Вип. 6. – С. 3–7.
Обуховский К. Галактика потребностей. Психология влечений человека / К. Обуховский. – СПб. : Изд-во «Речь», 2003. – 296 с.
Орме Г. Эмоциональное мышление как инструмент достижения успеха / Г. Орме. – М. : «КСП+», 2003. – 272 с.
Тульчинский Г.А. Разум, воля, успех: О философии поступка / Г.А. Тульчинский. – Л., 1990. – С. 120—150.
Четверик-Бурчак А.Г. Механізми впливу емоційного інтелекту на успішність життєдіяльності особистості: дис. канд. психол. наук: 19.00.01 / Аліна Григорівна Четверик-Бурчак. – Одеса, 2015. – 187 с.
Mayer J.D. Emotional intelligence meet traditional standard for an intelligence / J.D. Mayer, P. Salovey, D. Caruso // Intelligence. – 1999. – 27. – P. 267–298.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.