Структурно-функціональний аналіз особливостей впливу тривожності на розвиток соціального інтелекту студентів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-34.%25pKeywords:
соціальний інтелект, тривожність, вплив, розвиток, взаємозв’язок, студенти, гуманітарний профіль навчання, природничий профіль навчання, фізико-математичний профіль навчання, професійне становлення особистості.Abstract
У
статті проаналізовано діяльність різних психологічних шкіл згідно кон-
цептуалізації понять «соціальний інтелект» і «тривожність» та виявле-
но, що соціальний інтелект представляє собою системно детерміновану
якість, і, володіючи цілісністю, може виступати як пізнавальний фено-
мен, який пов’язаний з іншими системними якостями людини як само-
організуюча психологічна система. Він виступає одним із найважливі-
ших компонентів життєдіяльності людини, дає можливість розуміти
самого себе, забезпечує вірне розуміння вчинків людей, їхні вербальні і
невербальні реакції, виступає як важлива когнітивна складова в струк-
турі комунікативних здібностей особистості. Досліджено, що феномен
тривожності необхідно розглядати не тільки з точки зору деструктивно-
го впливу, але й як невід’ємний фактор розвитку особистості. Система-
тизація наукових поглядів природи вивчення тривожності дає підставу
стверджувати, що тривожність як індивідуальна властивість особистос-
ті є складним, полідетермінованим психічним утворенням, яке прояв-
ляється на емоційному, когнітивному та поведінкових рівнях. Автором
на основі теоретичного та емпіричного матеріалу була здійснена спроба
дослідити вплив тривожності на розвиток соціального інтелекту студен-
тів і виявити відповідність, яка відображає не лише деструктивний, але
й, в певній мірі, конструктивний вплив тривожності на розвиток соці-
ального інтелекту студентів. А також обґрунтовано й уточнено поняття
«тривожності» та «соціального інтелекту» за допомогою аналізу провід-
них теоретико-методологічних підходів у психологічній науці.
References
Астапов В. М. Тревога и тревожность. Хрестоматия / Сост. И общая редакция В. М. Астапова. – М.: ПЕР СЭ, 2008.– 240 с.
Астапов В. М. Тревожность у детей / В. М. Астапова. – М.: ПЕР СЭ, 2008.– 160 с.
Астапов В. М. Феномен тревоги с позиции функціонального подхода : автореф. дисс. на соискание ученой степени док. псих. наук : спец. 19.00.13 «Психология развития, акмеология» / В. М. Астапов. – Москва, 2002. – 49 с.
Баширов И. Ф. Социальный интеллект как фактор успешности профессиональной деятельности военного психолога : автореф. дисс. на соискание ученой степени канд. псих. наук : спец. 19.00.05 «Социальная психология; психология социальной работы» / И. Ф. Баширов. – Москва, 2006. – 21 с.
Калюжна Є. М. Психологічні механізми особистісної тривожності у підлітковому віці : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. псих. наук : спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / Є. М. Калюжна. – Київ, 2008. – 29 с.
Калюжна Є. М. Функціональна детермінація ґенези особистісної тривожності в підлітковому віці / Є. М. Калюжна // Сучасні наукові дослідження: Матеріали I Міжн. наук.-практ. конф. 20-28 лютого 2006 р. – Дніпропетровськ, 2006. – Т. 35. – С. 64-66.
Ляховець Л. О. Особливості формування соціального інтелекту у майбутніх психологів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. псих. наук : спец. 19.00.05 «Соціальна психологія; психологія соціальної роботи» / Л. О. Ляховець. – Київ, 2009. – 18 с.
Ляховець Л. О. Соціальний інтелект: поняття, функції, структура : [Електронний ресурс] / Л. О. Ляховець // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Сер. : Психологічні науки. – 2013. – Вип. 114. – С. 128-133. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/jpdf/VchdpuPH_2013_114_28.pdf
Люсин Д. В. Социальный интеллект: теория, измерение, исследование / под ред. Д. В. Люсина, Д. В. Ушакова. – М. : Изд-во «Институт психологии РАН», 2004. – 176 с. (Труды Института психологии РАН).
Прихожан А. М. Тревожность у детей и подростков: психологическая природа и возрастная динамика. – М. : Московский психолого-социальный институт; Воронеж : Издательство НПО «МОДЭК», 2000. – 304 с. (Серия «Библиотека педагога-практика»).
Ушаков Д. В. Социальный и эмоциональный интеллект: теоретические подходы и методы измерения / Д. В. Ушаков // Вестник РГНФ. – 2005. – №4. – С. 131–139.
Ушаков Д. В. Социальный интеллект как вид интеллекта // Социальный интеллект: теория, измерение, исследования / Под ред. Д. В. Люсина, Д. В. Ушакова. – М. : Институт психологии РАН, 2004. – С. 11–28.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.