Сучасні тенденції становлення статево-рольової ідентичності підлітків
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-34.%25pKeywords:
підлітковий вік, суб’єктогенез, суспільство префігуративного типу, ґендерна соціалізація, ґендерно-рольові стандарти, статево-рольова ідентичність, особистісний конструкт, гуманізація освіти, моделювання.Abstract
Стаття присвячена аналізу проблеми особистіс-
ного розвитку підлітків у контексті суб’єктогенезу. Здійснено теоретич-
не узагальнення тенденцій становлення статево-рольової ідентичності
підлітків як необхідної передумови самовизначення і самоздійснення
особистості у період дорослішання. Статево-рольова ідентичність тлу-
мачиться як внутрішня динамічна структура, що зумовлює усвідомлен-
ня і переживання людиною власної приналежності до певної статі. Ви-
знано, що засвоєння статево-рольових моделей поведінки здійснюється
відповідно до прийнятих у певній культурі ґендерно-рольових стандар-
тів. Дані стандарти розглядаються як типові зразки (моделі) емоційно
забарвлених уявлень щодо фемінінних та маскулінних сценаріїв пове-
дінки і рис характеру особистості.
Проаналізовано важливі аспекти ґендерної соціалізації підлітків
в умовах радикальних соціокультурних трансформацій сучасного сус-
пільства префігуративного типу, що ускладнюють ідентифікацію шко-
лярів. Детермінантою психічного розвитку підлітків у даних умовах
названо ситуацію невизначеності. Обґрунтовано соціокультурну обу-
мовленість статево-рольових відмінностей поведінки підлітків.
На підставі аналізу емпіричного матеріалу окреслено специфіку
варіативності статево-рольової поведінки особистості протягом супер-
ечливого підліткового періоду розвитку. Констатовано особливості
розвитку персональних конструктів підлітків різної статі як виміру
інтегративного особистісного профілю людини у період дорослішання.
Представлено узагальнені середньостатистичні результати емпіричного
вимірювання особистісних конструктів школярів підліткового віку.
Визначено тенденції психолого-педагогічного супроводу конструк-
тивного розвитку особистісних конструктів підлітків засобами комуні-
кативного моделювання.
References
Бендас Т. В. Гендерная психология : учеб. пособ. / Т. В. Бендас. – Санкт-Петербург : Питер, 2006. – 431 с.
Крайг Г. Психология развития / Грэйс Крайг; [пер. С англ. Н.Мальгиной, Н.Миронова и др.] – 7-е изд. – Санкт-Петербург : Питер, 2000. – 992 с.
Мид М. Культура и мир детства: Избранные произведения / Маргарет Мид; [пер.с англ. и коммент. Ю.А.Асеева].– Москва : Наука, 1988.– 455 с.
Романов И. В. Особенности половой идентификации подростков / И. В. Романов // Вопросы психологии. – 1997.– № 4.– С. 39–47.
Токарева Н. М. Моделювання особистісних конструктів підлітків у вимірах освітнього простору : монографія / Наталя Миколаївна Токарева. – Кривий Ріг : ТОВ ВНП «ІНТЕРСЕРВІС», 2015.– 448 с.
Шэффер Д. Дети и подростки : психология развития : монография / Дэвид Шэффер ; [пер. с англ. А. Багачев, С. Комаров, И. Малкова и др.] – 6-е изд. – Санкт-Петербург: Питер, 2003.– 976 с.
Эриксон Э. Идентичность : юность и кризис / Эрик Эриксон; [пер. с англ. А. Д. Андреевой, А. М. Прихожана, В. И. Ривош; общ. ред. и предисл. А. В. Толстых]. – Москва : Флинта, 2006. – 352 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.