Методологічні аспекти дослідження процесів соціалізації в умовах сучасних суспільних змін
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-34.%25pKeywords:
сучасне суспільство, інституційна криза, постнекласична психологія, постнекласична методологія, соціалізація особистості, цілісність особистості.Abstract
У статті розглянуто ме-
тодологічні перспективи використання постнекласичної парадигми
психологічного дослідження відносно вивчення процесів соціалізації
і формування цілісності особистості в умовах сучасності. Постнекла-
сичний підхід, який набув розвитку в гуманістичній психології, роз-
глядається з точки зору його можливостей для отримання знання,
наближеного до конкретно-всезагального рівня процесу соціалізації.
Проблему розглянуто як на теоретичному, так і прикладному рівнях.
Автор ілюструє ефективність постнекласичної методології на прикладі
результатів емпіричного дослідження процесів соціалізації студентства
України, яке було проведено дослідницькою групою факультету психо-
логії Київського національного університету імені Тараса Шевченка у
2014-2016 рр. Автор робить висновок відносно того, що постнекласична
стратегія формування теоретичної та емпіричної складових програми
дослідження процесу соціалізації особистості та досягнення нею стану
цілісності в умовах сучасного суспільства має значний евристичний по-
тенціал. Згідно з цим у рамках постнекласичних підходів можна ство-
рювати теоретичні моделі, які дозволяють формулювати гіпотези і ство-
рювати емпіричний інструментарій, чутливий до процесів соціалізації
на більш конкретному (особливому) рівні. На основі постнекласичного
підходу також відкривається перспектива в емпіричних дослідженнях
наблизитись до конкретно-всезагального рівня знання про формування
цілісності особистості. Така можливість є значущою з точки зору необ-
хідності формування практично орієнтованого знання щодо процесів
соціалізації особистості в умовах сучасного суспільства з його багато-
мірністю та високим рівнем ризиків соціалізації, обумовлених інсти-
туційною кризою. Подальший розвиток психологічного знання щодо
формування цілісності особистості у постнекласичній методології нау-
кового пізнання зробить більш ефективними та цілеспрямованими про-
цеси соціальної роботи та психологічної допомоги в умовах сучасного
суспільства.
References
Чепелєва Н. В. Розуміння та інтерпретація соціокультурного досвіду в контексті постнекласичної парадигми : [Електронний ресурс] / Наталія Василівна Чепелєва // Наукові студії із соціальної та політичної психології. Збірник наукових праць. – 2012. – Режим доступу до ресурсу: http://www.nbuv.gov.ua/old_jrn/Soc_Gum/Nsspp/2009_22/Chepeleva.htm.
Знаков В. В. От психологии субъекта к психологии человеческого бытия / В. В. Знаков // Теория и методология психологии: Постнеклассическая перспектива / отв. ред. А. Л. Журавлев, А. В. Юркевич. – М.: Ин-т психологии РАН, 2007. – С. 330–351.
Леонтьев Д. А. Неклассический вектор в современной психологии / Д. А. Леонтьев // Постнеклассическая психология. – 2005. – № 1. – С. 51–71.
Костюк Г. С. Избранные психологические труды / Г. С. Костюк. – М.: Педагогика, 1988. – 304 с. – (Труды д. чл. и чл.-кор. АПН СССР).
Die Selbsterschaffung der Welt (Інтерв’ю Умберто Матурани німецькому часопису «Фрайтаг»). [Електронний ресурс]. – Режим доступу до ресурсу: https://www.freitag.de/autoren/der-freitag/die-selbsterschaffung-der-welt. – Загол. з екрана. – Мова німецька.
Щербина В. Л. Соціалізаційні орієнтації сучасної студентської молоді: культурно-типологічний підхід / В. Л. Щербина // Проблеми сучасної психології. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інститут психології ім. Г. С. Костюка НАПН України. – 2015. – №30. – С. 727–741.
Щербина В. Л. Типологія культурних орієнтацій студентської молоді у процесах соціалізації за умов сучасного суспільства / В. Л. Щербина // Актуальні проблеми психології. Психологія особистості. Психологічна допомога особистості. – 2015. – №15. – С. 545–558.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.