Єдність рефлексивного спілкування та діалогу: теорія і практика
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-33.%25pKeywords:
рефлексія мислення, рефлексивна свідомість, рефлексивне спілкування, суб’єктно-рефлексивна модель, внутрішній діалог, психологічний аналіз психомалюнка, аналіз тексту, контекст.Abstract
Досліджено рефлексне спілкування
як механізм породження нових смислів у розвитку рефлексивного
спілкування в процесі професійної освіти майбутнього практичного
психолога. У роботі представлено внутрішній діалог як стимулюю-
чий матеріал розвитку рефлексивного мислення, яке переходить у
рефлексивну свідомість і завершається в рефлексивному спілкуван-
ні. Емпіричне дослідження відбувалося за матеріалом проведених
аналізів вербалізації внутрішнього діалогу, які надавали студенти-
психологи в процесі інтерпретації психомалюнків (курс «Активне
соціально-психологічне навчання»). На основі аналітичних сесій
встановлено, що розгортання внутрішнього діалогу протікає успіш-
но за умов рефлексії того, що робить студент, для чого це він робить
і яке перспективне значення ця робота має для нього в подальшій
професійній діяльності. Виявлено, що рефлексивне перероблення
зовнішньої інформації обумовлено наявністю протиріч, які усвідом-
лює студент – це протиріччя між навчальною задачею і особистісним
смисловим значенням. Внутрішній діалог, як механізм породження
нових смислів, функціонує в нерозривній єдності з рефлексією завдя-
ки актуалізації усвідомленого й неусвідомленого змісту психіки. Ви-
значено, що витиснені у несвідомість приховані змісти виявлялися
в контекстах внутрішнього діалогу завдяки рефлексивному спілку-
ванню студентів у процесі обговорення психомалюнка. Відстеженні
породження нових рефлексивних актів у контексті розгортання вну-
трішнього діалогу, який за смисловим значенням студента був особис-
тісно проблемним. Розвиток рефлексивного спілкування представле-
но в поступовому накопиченні нових комунікативних контекстів, які
виникають спочатку як внутрішній діалог, а тільки потім як зовніш-
ній діалог. На цьому етапі актуалізуються процеси асоціацій, які по-
ступово осмислюються. Представлено основну різницю внутрішнього
діалогу й рефлексивного спілкування: перший протікає як реаліза-
ція взаємодії за S-S принципом; другий – як інтрапсихічний процес
відображення інформації у спілкуванні.
References
Асмолов А.Г. По ту сторону сознания. Методологические проблемы неклассической психологии / А.Г. Асмолов. – М. : Смысл, 2002. – 480 с.
Бахтин М.М. Проблемы поэтики Достоевского / М.М. Бахтин. – М. : Художественная литература, 1972.
Визгина А.В. Роль внутреннего диалога в самосознании личности : Автореферат канд. психол. наук/ А.В. Визгина. – М. : МГУ. – 1996. – 24 с.
Дьяконов Г.В. Основы диалогического похода в психологической науке и практике: монография / Г.В. Дьяконов. – Кировоград : РИО КГПУ им. В.Винниченко, 2007. – 847 с.
Кучинский Г.М. Психология внутреннего диалога / Г.М. Кучинский. Минск : Университетское, 1988. – 132 с.
Россохин А.В. Внутренний диалог и его связь с рефлексией / А.В. Россохин, В.Л. Измагурова // Вопросы психологии. – №4. – 2008. – С. 13–23.
Яценко Т.С. Теорія і практика групової корекції: Активне соціально-психологічне навчання: навчальний посібник / Т.С. Яценко. – К. : Вища школа, 2004. – 679 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.