Моделі розвитку ідентичності підлітка в умовах кіберсоціалізації
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-33.%25pKeywords:
ідентичність, досягнута ідентичність, дифузна ідентичність, соціальна мережа, кіберсоціалізація, рефлексія.Abstract
У статті представлено результати емпіричного дослі-
дження ідентичності підлітка в умовах кіберсоціалізації. Досліджено
особливості формування ідентичності підлітка в кіберпросторі, що дало
можливість отримати моделі розвитку ідентичності підлітка в соціаль-
них мережах. Виявлено дві моделі розвитку ідентичності сучасного під-
літка в соціальних мережах, а саме досягнутої та дифузної ідентичності
підлітка. Визначено основні показники або критерії моделей розвитку
ідентичності підлітка в умовах кіберсоціалізації, зокрема в соціальних
мережах. Розглянуто концепцію формування ідентичності підлітка в
соціальних мережах. Проаналізовано моделі розвитку ідентичності під-
літка в соціальних мережах, за такими показниками: в житті; процес
і результати життя; локус контролю «Я» та життя загалом; загальний
показник усвідомленості життя; рівень рефлексії; ситуативна та осо-
бистісна тривожність; мотиваційні індуктори; часовий код; вміння до
оцінки та диференціації; уявлення про власне «Я» в кіберпросторі. Про-
ведено порівняння моделей розвитку ідентичності підлітка в соціаль-
них мережах із типом поведінки в соціальних мережах, тобто їх рольова
поведінка. Описано також якісні змінні між досліджуваними моделями
та вказано основні відмінності. Здійснено кластерний аналіз отриманих
результатів, а також проведено статистичний аналіз за t-критерієм Стю-
дента. Отримані дані зображено у вигляді діаграми. Показано емпірич-
ну важливість отриманих даних, які вказують на практичну цінність
отриманих результатів при дослідженні та вивченні впливу кіберпрос-
тору, а саме соціальних мереж на ідентичність підлітка, що, в свою чер-
гу, розкривають особливості формування ідентичності підлітка в умо-
вах кіберсоціалізації. Зроблено висновок про переважання в підлітків
моделі розвитку дифузної ідентичності, що пояснюється перш за все
надмірним використанням кіберпростору.
References
Белінська Є. Сучасні дослідження віртуальної комунікації: проблеми, гіпотези, результати / Є. Белінська, А. Жічкіна. – М. : ЮНИТИ-ДАНА, 2004. – 165 с.
Плешаков В.А. Теория киберсоциализации человека : Монография / Под общ. ред. чл.-корр. РАО, д.п.н., проф. А.В. Мудрика. – М. : МПГУ; «Homo Cyberus», 2011. – 400 с.
Плешаков В.А. Развитие рефлексии в процессе киберсоциализации юношества / В.А. Плешаков, Т.В. Обидина // Современные проблемы науки и образования. – 2014. – № 6. – С. 15–59.
Скотна Н. В. Ідентичність особистості: методико-емпіричний аналіз / Н. В. Скотна, І.Я. Середницька, В.І. Стець. – Дрогобич, 2009. – С. 70.
Турецька Х. І. Проблема емпіричного дослідження особистісної ідентичності / Христина Турецька // Вісник Львівського університету. – Львів, 2008. – Вип. 11. – С. 359 – 267.
Marcia J.E. Identity in adolescence // Adelson J. (ed.) Handbook of adolescent psychology. – N.Y. : John Wiley. – 1980. – S. 320.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.