Емпіричні дослідження соціального інтелекту особистості
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-33.%25pKeywords:
інтелект, соціальний інтелект, інтелектуальні здатності, соціальне пізнання, соціальна перцепція, соціальне сприйняття, когнітивна, мнемічна та емпатійна підструктури соціального інтелекту.Abstract
В статті описано результати проведених вченими емпіричних
досліджень соціального інтелекту особистості, зроблено висновки щодо
його структури та особливостей становлення. Зазначено, що результати
емпіричних досліджень вчених показали, що для розвитку соціально-
го інтелекту, формування здатностей до самопізнання і саморегуляції
важливу роль відіграє механізм мотивації. Описано структуру соціаль-
ного інтелекту суб’єкта, в якому виокремлюються три його базові ком-
поненти, а саме «соціальне пізнання», «соціальна перцепція» та «соці-
альне сприйняття».
Запропоновано та описано авторську концепцію соціального інте-
лекту педагога. Зазначено, що соціальний інтелект педагога вміщує три
підструктури: когнітивну, мнемічну та емпатійну тощо. Встановлено,
що когнітивна підструктура соціального інтелекту включає в себе су-
купність досить стійких знань, оцінок, правил інтерпретації подій, по-
ведінки людей, їх взаємовідносин і т.д. на основі сформованої системи
інтерпретацій на мікроструктурному і макроструктурному рівнях.
Показано, що мнемічна складова соціального інтелекту педагога
характеризує наявність в індивіда здатності до інтерпретації явищ, по-
дій життя, поведінки інших людей і свого власного як суб’єкта цих по-
дій. Зроблено висновок, що емпатійна складова соціального інтелекту
більшою мірою залежить від того, яку форму поведінки педагог обирає
в якості пріоритетної, що очікує від оточуючих його суб’єктів, який цін-
нісний інтерпретаційний комплекс у ставленні до навколишнього світу
сформувався у людини, які можливості є у даного індивіда в плані ви-
користання механізмів антиципації у розв’язанні різних проблем про-
фесійного та соціального життя тощо.
References
Аминов Н.А. О компонентах специальных способностей будущих школьных психологов / Н.А. Аминов, М.В. Молоканов // Психологический журнал. – 1992. – № 5. – С. 104.
Андреева Г.М. Социальная психология / Галина Михайловна / Г.М. Андреева. – М. : Изд-во МГУ, 1988. – 429 с.
Беляева Е.В. Социальный интеллект и психологические качества личности руководителя : Дисс. канд. психол. наук : 19.00.05 / Елена Викторовна Беляева. – Самара, 2005. – 173 с.
Бобнева М.И. Социальное развитие личности [Текст] / Маргарита Исидоровна Бобнева // Соц. психология личности. – М., 1979. – 344 с.
Кудрявцева Н.А. Единство интеллекта. Научный отче (Грант РФФИ 1993-1994). – СПб. : Изд-во СПбГУ, 1995. – 76 с.
Кубышкина М.Л. Психологические особенности мотивации социального успеха : Дисс. канд. психол. наук : 19.00.05 / Марина Леонидовна Кубышкина. – СПб., 1997. – 222 с.
Куницына В.Н. Социальная компетентность и социальный интеллект: структура, функции, взаимоотношение / Валентина Николаевна Куницына // Теоретические и прикладные вопросы психологии. – Вып. 1 (4.1). – 1995. – С. 98–122.
Лабунская В.А. Экспрессия человека: общение и межличностное позна ние / Вера Александровна Лабунская. – Ростов-н/Д. : Феникс, 1999. – 608 с.
Морено Дж.Л. Социометрия. Экспериментальный метод и наука об обществе / Джекоб Леви Морено; [пер. с англ.]. – М. : Просвещение, 1958. – 247 с.
Ушаков Д.Б. Интеллект: структурно-динамическая теория / Д.Б. Ушаков. – М. : Изд-во «Ин ститут психологии РАШ, 2003. – 264 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.