Модель професійної компетентності спеціаліста юридичної сфери діяльності
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-33.%25pKeywords:
професійна компетентність, мотиваційно-цільовий компонент, когнітивний компонент, соціальний компонент, аксіологічний компонент, аутопсихологічний компонент.Abstract
У статті проаналізовано проблему струк-
тури професійної компетентності фахівця юридичної сфери діяльності.
Зазначено, що в роботах, присвячених дослідженню професійної компе-
тентності юриста, розрізняють такі її види: спеціальна; соціальна; ауто-
компетентність; екстремальна професійна.
Запропоноване авторське визначення професійної компетентності
фахівця юридичної сфери діяльності. Зазначено, що професійна ком-
петентність є особистісним новоутворенням особистості студента, що
структурно складається з компонентів, які, у свою чергу, вміщують
складові, що у своїй сукупності визначають певну психологічну кате-
горію, яка так чи інакше детермінує становлення професійної компе-
тентності фахівця. Наголошено, що професійна компетентність юриста
складається із таких компонентів: 1) мотиваційно-цільового; 2) когні-
тивного; 3) соціального; 4) аксіологічного; 5) аутопсихологічного.
У статті охарактеризовано структуру мотиваційно-цільового ком-
понента професійної компетентності фахівця юридичної сфери діяль-
ності, який включає: мотивацію виконання юридичної діяльності; мо-
тивацію досягнення успіху; здатність ставити цілі власної діяльності та
їх досягати; професійне самовизначення; професійну готовність як стан
студента, який характеризується науково-теоретичною, психологіч-
ною, юридичною, фізичною готовністю тощо.
Визначено, що когнітивний компонент професійної компетентності
фахівця юридичної сфери діяльності передбачає сформованість у людини
знань, умінь і навичок, професійно значущого досвіду тощо, а також ви-
світлює розвиток здатності спеціаліста до використання цих знань, умінь
та навичок, фреймів професійно значущого досвіду на практиці.
Зазначено, що до структури соціального компоненту професійної
компетентності юриста належать комунікативна компетентність, емо-
ційно-експресивні особливості особистості та моторно-вольові якості
фахівця. Визначено, що базовими підструктурними елементами аутоп-
сихологічного компонента є професійне самовизначення та самоактуа-
лізація юриста.
References
Бодалёв А.А. Личность и общение [Текст] / Алексей Александрович Бодалёв. – М., 1995. – 323 с.
Деркач А.А. Акмеология: пути достижения вершин профессионализма [Текст] / Анатолий Алексеевич Деркач, Нина Васильевна Кузьмина. – М. : Луч, 1993. – 49 с.
Зеер Э.Ф. Личностное ориентированное профессиональное образование [Текст] / Эвальд Фридрихович Зеер, Геннадий Михайлович Романцев // Педагогика. – 2002. – № 3. – С. 16–21.
Кузьмина Н.В. Профессионализм личности преподавателя [Текст] / Нина Васильевна Кузьмина. – М. : АПН, 1990. – 149 с.
Маркова А.К. Психология профессионализма [Текст] / Аэлита Капитоновна Маркова. – М. : Знание, 1996. – 308 с.
Платонов К.К. Структура и развитие личности [Текст] / Константин Константинович Платонов. – М. : «Наука», 1986. – 255 с.
Сластёнин В.А. Профессионализм педагога: акмеологический контекст [Текст] / Виталий Александрович Сластёнин // Педагогическое образование и наука. – 2002. – № 4. – С. 4–9.
Шахматова О.Н. Личностно-ориентированные технологи профессионального развития педагогов профессиональной школы : Дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / Ольга Николаевна Шахматова; УГ ППУ. – 2000. – 187 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.