Роль професійної самосвідомості у формуванні особистості майбутніх фахівців соціономічних професій
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-33.%25pKeywords:
професійна самосвідомість, «Я-концепція», особистість, майбутні фахівці соціономічних професій, розвиток, самооцінка, самоконтроль, психічні процеси, самовизначення.Abstract
У результаті
дослідження підтверджено, що самосвідомість – це динамічне історичне
утворення, яке виступає на різних рівнях і в різних формах. Відповід-
но до висновків вітчизняних і зарубіжних психологів стверджується,
що становлення самосвідомості включено у процес становлення осо-
бистості, і тому воно не підлаштовується під нього, а є одним із компо-
нентів особистості. Констатовано, що центральний психічний процес
студентського віку – розвиток самосвідомості. З’ясовано, що негативна
«Я-концепція» особистості майбутніх фахівців соціономічних профе-
сій характеризується замкнутістю, невпевненістю, низьким самокон-
тролем, підвищеною тривожністю, емоційною чуттєвістю, заниженою
самооцінкою. З’ясовано, що основними детермінантами формування
«Я-концепції» особистості майбутніх фахівців соціономічних професій
є спілкування з рідними і близькими людьми, друзями і коханою лю-
диною. Встановлено, що однією з істотних ознак психічного розвитку
особистості студентів-майбутніх фахівців соціономічних професій є по-
дальше становлення самосвідомості, що виявляється в диференціації її
внутрішньої структури, ускладненні змістовного наповнення. Наголо-
шено, що порушення в нормативному процесі розвитку самосвідомості
є важливим фактором виникнення дезадаптації, які виступають в якос-
ті особистісних факторів і стають перешкодами на шляху ефективної
адаптації і розвитку особистості, надають життю майбутніх фахівців
конфліктного особистісного сенсу і стають основою виникнення різних
форм девіантної поведінки в студентському віці . При узагальненні те-
оретичного матеріалу виділено такі складові самосвідомості майбутніх
фахівців соціономічних професій: пізнавальну, емоційно-оцінну, пове-
дінково-діяльнісну, зміст яких визначають функціональні складові са-
мосвідомості майбутніх фахівців соціономічних професій.
Зроблено висновок, що формування професійної самосвідомості
включає в себе самопізнання майбутніми фахівцями соціономічних про-
фесій професійних, особистісних якостей і аналіз сучасних вимог, що
пред’являє професія до фахівця, формування уявлень про зміст професії
і про себе як її представника; усвідомлення прикладного значення про-
фесійно-психологічних знань для майбутньої професійної діяльності.
References
Бернс Р. Развитие Я-концепции и воспитание [Текст] : пер. С англ. / Р. Бернс; ред. и вступ. ст. В.Я. Пилиповского. – М. : Прогресс, 1986. – 422 с.
Гуменюк О.Є. Психологія Я-концепції / О.Є. Гуменюк. – Тернопіль : Економічна думка, 2004. – 310 с.
Онуфрієва Л.А. Дослідження психологічних детермінант розвитку професійної самосвідомості та особистісної зрілості майбутніх фахівців соціономічних професій / Л.А.Онуфрієва // Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В.О.Сухомлинського: збірник наукових праць / за ред. С.Д. Максименка, Н.О. Євдокимової. – Т. 2. – Вип. 10(91). – Серія «Психологічні науки». – Миколаїв : МНУ імені В.О.Сухомлинського, 2013. – С. 227–233.
Онуфрієва Л.А. Самооцінка як складова Я-концепції особистості майбутніх фахівців соціономічних професій / Л.А.Онуфрієва // Проблеми сучасної психології. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України / за ред. С.Д.Максименка, Л.А.Онуфрієвої. – Вип. 22. – Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2013. – С. 396–412.
Онуфриева Л.А. Теоретический анализ проблемы становления самосознания будущих специалистов социономических профессий / Л.А.Онуфриева / Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В.О.Сухомлинського. Психологічні науки : збірник наукових праць / за наук. ред. С.Д.Максименка, Н.О.Євдокимової. – Миколаїв: МНУ імені В.О.Сухомлинського, 2014. – Вип. 2.13 (109). – С. 172–178.
Палюх М. Людина в небезпечній ситуації. Багатовимірні аспекти соціальних патологій / М. Палюх, А. Беата Зємба. – Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2012. – C. 18–19.
Палюх М. Соціальна педагогіка. Людина в системі соціально-виховної діяльності. Вибрані питання / М. Палюх, Л. Хомінська. – Кам’янець-Подільський, 2012. – С. 16.
Рубинштейн С.Л. Бытие и сознание. О месте психического в общей взаимосвязи явлений материального мира. / С.Л. Рубинштейн. – М. : Издательство АН СССР, 1957. – 328 с.
Столин В.В. Самосознание личности / В.В. Столин. – М. : МГУ, 1983. – 284 с.
Чеснокова И.И. Проблема самосознания в психологии / И.И. Чеснокова. – М. : МГУ, 1977. – 144 с.
Paluch M. Pedagogiczne i psychologiczno-społeczne aspekty integracji Polski z Unią Europejską. Analiza wartości i postaw. – Sanok, 2007. – S.119.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.