Методи дослідження когнітивних здібностей та їх використання в крос-культурній психології
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-33.%25pKeywords:
когнітивні здібності, інтелект, культурні відмінності, методи дослідження когнітивних здібностей, тести когнітивних здібностей, тести інтелекту, «вільні від культури тести», сортування об’єктів, просторове пізнання.Abstract
У статті розглянуто осо-
бливості методів дослідження когнітивних здібностей та специфіку
їх використання в крос-культурній психології. Для аналізу вико-
ристано моніторинг крос-культурних досліджень в психології. До-
сліджено як знання чи незнання культури впливають на результати
тестів інтелекту. Основою наукової методології є використання нау-
ково-коректних інструментів дослідження (тестів) і забезпечення ко-
мунікації з досліджуваними. Доведено, що без розуміння інструкцій
дослідника і правильного трактування реакцій дослідження може
виявитися помилковим, навіть непотрібним. На основі проведеного
аналізу основних напрямків дослідження когнітивних здібностей
з’ясовано, що в галузі психології проведені фундаментальні дослі-
дження, спрямовані на вивчення здібностей, виявлення їх змісту,
структури, закономірностей формування, розробку концептуальної
системи знань про здібності.
Докладно висвітлено історію появи перших крос-культурних дослі-
джень та, відповідно, описано, яким методам надавалась перевага при
проведенні перших досліджень. Особливо детально проаналізовано істо-
рію виникнення вимірювання інтелекту, причому, приділена особлива
увага тестам інтелекту, їх використанню у якості вільних від культури
методик. Проаналізовано дискусію стосовного того, яка частина інте-
лектуальних здібностей успадковується, а яка частина виховується в
результаті нашої взаємодії із культурою.
Подано опис, як культурні групи відрізняються за своїми вподобан-
нями до певних параметрів класифікації, за легкістю та важкістю зміни
параметрів категоризації, за точністю сортування і за вербалізацією па-
раметрів, які використовують при сортуванні.
Підкреслено важливість методів дослідження креативності як од-
ного із найбільш цінних когнітивних процесів.
References
Коул М. Культурно-историческая психология / М. Коул. – М. : Когито-Центр, 1997. – 427 с.
Психология и культура / под ред. Д. Мацумото. – СПб. : Питер, 2003. – 718 с.
Cattel R. Measuring intelligence / R. Cattel, H. Cattel. – Boston : Houghton Miffin, 1971. – 583 р.
Greenfield P. Culture as process: empirical methods for cultural psychology / P. Greenfield // J. Berry, Y. Poortinga, J. Pandey (eds.) Handbook of cross-cultural psychology. – Vol. 1. Theory and Method. – Boston, MA : Allyn and Bacon, 1997. – 456 р.
Hernstein R. The Bell Curve: intelligence and class structure in american life / R. Hernstein, C. Murray. – New York : Free Press, 1994. – 439 р.
Mishra R. Ecology, acculturation and adaptation: A study of Adivasi in Birthar / R. Mishra, D. Sinha and J. Berry. – New Delhi : Sage, 1996. – 402 р.
Stevenson A. Cultural issues in psychology / A. Stevenson. – London : Routledge, 2010. – 279 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.

