Рівень рефлексивної активності майбутніх педагогів як показник повноти їх смислового самоаналізу
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-32.%25pKeywords:
суб’єктна активність, рефлексія, рефлективність, системна рефлексія, інтроспекція, квазірефлексія, саморозвиток, самоактуалізація.Abstract
У статті висвітлюються питання суб’єктної активності особистості, вираженої у здатності до рефлексії. Відзначається ключова роль рефлексивності як особистісної властивості у смислотвірних процесах майбутніх педагогів. Виокремлюються такі форми рефлексії як системна рефлексія, інтроспекція та квазірефлексія. Констатується, що системна рефлексія дозволяє бачити саму ситуацію взаємодії в усіх її аспектах, включаючи і полюс суб’єкта, і полюс об’єкта, а також альтернативні можливості. Тоді як інтроспекція, що утворена домінуванням спрямованості свідомості на себе та ігноруванням зовнішньої ситуації, є одностороннім процесом, а отже, не сприяє повноцінному сприйняттю себе в ситуації взаємодії. А квазірефлексія є швидше формою психологічного захисту через відхід від неприємної ситуації, реальне вирішення якої може і не відбутися. Досліджено, що найбільше у майбутніх педагогів виражені інтроспекція та квазірефлексія, що свідчить про відсутність у них «предметного» рефлексування. Зазначається, що несформованість системної рефлексії відображається на характері стратегій рефлексивного виходу, виражених у вузькому діапазоні вирішення ціннісних та моральних дилем. У процесі дослідження не виявлено суттєвих відмінностей прояву того чи іншого виду рефлексії у респондентів з різними типами смислотвірних систем. Вказується на амбівалентність ефективності впливу рефлексивності на ситуацію вибору. Припускається, що підвищити рівень рефлективності можна завдяки цілеспрямованому впливові, що ґрунтується на розумінні психологічного механізму рефлексії.References
Боришевський М.Й. Особистість у вимірах самосвідомості :
монографія / М.Й. Боришевський. – К. : Еллада, 2012. –
c.
Василюк Ф.Е. Психотехника выбора / Ф.Е. Василюк // Психология с человеческим лицом : гуманистическая перспектива в постсоветской психологии ; [под ред. Д.А. Леонтьева,
В.Г. Щур]. – М. : Смысл, 1997. – 336 с.
Галян І.М. Діагностика рефлексивності як функціональної
складової стилю саморегуляції психічних станів майбутніх
педагогів (Теоретичний аспект дослідження) / І.М. Галян //
Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. – Серія : психологічна. Збірник наукових
праць / гол. ред. М.Й. Варій. – Львів : ДУВС, 2010. – С. 127–
Гаргай В.Б. Рефлексивная педагогика – инновационная
стратегия развития профессиональной компетентности
учителя (по материалам зарубежного опыта) / В.Б. Гаргай,
К.С. Куракбаева // Методист. – 2009. – №8. – С. 2–9.
Гинзбург М.Р. Психологическое содержание личностного
самоопределения / М.Р. Гинзбург // Вопросы психологии. –
– №3. – С. 43–52.
Знаков В.В. Психология субъекта как методология понимания человеческого бытия / В.В. Знаков // Непостижимое и
тайна как атрибуты экзистенциального опыта // Психологический журнал. – 2003. – Т. 24. – № 2. – С. 95–106.
Иванченко Г.В. Забота о себе : история и современность /
Г.В. Иванченко. – М. : НПФ «Смысл», 2009. – 290 с.
Карпов А.В. Психология рефлексивных механизмов деятельности / А.В. Карпов. – М. : Институт психологии РАН,
– 450 с.
Карпов А.В. Рефлексивность как психическое свойство и
методика ее диагностики / А.В. Карпов // Психологический
журнал. – 2003. – Т.24. – №5. – С. 45–58.
Леонтьев Д.А. Психология смысла : природа, структура и
динамика смысловой реальности / Д.А. Леонтьев. – М. :
Смысл, 1999. – 486 с.
Леонтьев Д.А. Феномен рефлексии в контексте проблемы
саморегуляции : [Электронный ресурс] / Д.А. Леонтьев,
А.Ж. Аверина // Психологические исследования : электрон.
науч. журн. – 2011. – №2(16). – Режим доступа : http://
psystudy.ru.
Леонтьев Д.А. Рефлексия «хорошая» и «дурная» : от
объяснительной модели к дифференциальной диагностике /
Д.А. Леонтьев, Е.Н. Осин // Психология. Журнал Высшей
школы экономики. – 2014. – Т.11. №4. – С. 110–135.
Лэнгле А. Person : Экзистенциально-аналитическая теория
личности / А. Лэнгле. – М. : Генезис, 2005. – 159 с.
Скитяева И.М. Закономерности структурно-функциональной организации рефлексии и их роль в формировании
личности: дис… канд. психол. наук : 19.00.07, 19.00.01 /
И.М. Скитяева. – Ярославль, 2002. – 224 c.
Франкл В. Человек в поисках смысла. Сборник / В. Франкл ;
[пер. с англ. и нем.; общ. ред. Л.Я. Гозмана и Д.А. Леонтьева].– М. : Прогресс, 1990. – 368 с.
Юнг К.Г. Психология бессознательного / К.Г. Юнг. – М. :
Изд-во ACTЛтд, Канон+, 1998. – 400 с.
Bugental J.F.T. The art of the psychotherapist. – New York :
Norton, 1987. – XIV. – 321 р.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.