Особливості прояву спонукальної складової професійної діяльності військовослужбовців, які беруть участь в антитерористичній операції
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-32.%25pKeywords:
антитерористична операція, професійна мотивація, провідний мотив, особистісно-професійний розвиток, особистісні властивості військовослужбовця, професійна діяльність, зміст професії, військова служба.Abstract
У статті проаналізовано фактори, які визначають процес розвитку професійних мотивів особистості військового фахівця, залученого до проведення антитерористичної операції. Встановлено, що у військовослужбовців, які беруть участь в антитерористичній операції, про- відне місце посідають внутрішні фактори у вигляді поєднання змістових (інтерес до професії, потреба в самореалізації тощо) й адаптивних (престиж професії, грошове забезпечення тощо) мотивів діяльності, спрямованих на усвідомлення військовослужбовцем соціальної значущості своєї професії і свого місця в ній. Інтеграція цих професійних мотивів на основі певного рівня розвитку психічних, особистісних, професійних компонентів особистості військовослужбовця дає змогу сформувати суб’єктивні уявлення щодо військового професіонала, які є регуляторами розвитку його особистості. При цьому розвиток суб’єкта праці – це насамперед розвиток його здатності осмислювати свою діяльність, самостійно знаходити смисли цієї діяльності та шукати способи вдосконалення себе в цій діяльності. Зроблено висновок, що активізація смислів професійної діяльності ґрунтується на мотиваційних механізмах професійної реалізації особистості військовослужбовців – учасників антитерористичної операції. Виходячи з цього показано, що як рівень військово-професійної мотивації слід розуміти ступінь відповідності провідного мотиву професії (особистісного сенсу) об’єктивному змісту професії. У разі високого рівня мотивації близьким і потрібним військовослужбовцю є найсуттєвіше в діяльності, те, у чому полягає її об’єктивне призначення. У разі низького рівня мотивації провідний мотив виражає потребу не стільки в діяльності, скільки в різних, пов’язаних із нею обставинах. Визначено, що основними показниками рівня мотивації є змістовність і глибина професійного інтересу до військової служби з урахуванням його положення в системі мотивів, що утворюють професійну мотивацію військовослужбовця, яка містить уявлення про професійні мотиви та цілі професійної діяльності, що виявляються у способах та умовах їх досягнення і пов’язані з особистісними властивостями військовослужбовця.References
Ильин Е.П. Мотивация и мотивы : учеб. пособие /
Е.П. Ильин. – СПб. и др. : Питер, 2003. – 508 с.
Хекхаузен Х. Мотивация и деятельность. – 2-е изд : учеб. пособие для студ. вузов обуч. по направлению и спец. «Психология», «Клиническая психология» / Х. Хекхаузен. – СПб. : Питер, 2003. – 860 с.
Бодров В.А. Нелинейная модель мотивационной сферы личности / В.А. Бодров, Г.В. Ложкин, А.H. Плющ // Психологический журнал. – 2001. – Т. 22, № 2. – С. 90–99.
Вилюнас В. Психология развития мотивации / В. Вилюнас.
– СПб. : Речь, – 2006. – 458 с.
Військова психологія та педагогіка: інноваційний підхід: підручник: у 2 ч. – Ч.1 / колектив авторів; за заг. ред.
С.Д. Максименка. – К. : НУОУ, 2012. – 472 с.
Ковальчук О.П. Проектування уявлень про професійне майбутнє у військовослужбовців – учасників антитерористичній
операції засобами психологічного супроводу / О.П. Ковальчук // Психологічні перспективи; Волин. нац. ун-т. ім. Лесі
Українки ; Ін-т соц. та політ. психології НАПН України. –
– Вип. 26. – С. 157–167.
Українська психологічна термінологія: словник-довідник /
[авт-уклад.: С.І. Болтівець, Н.В. Слободяник. М.-Л.А Чепа,
Н.В. Чепелєва; за ред. М.-Л. А Чепи ]. – К. : ДП «Інформаційно – аналітичне агентство», 2010. – 302 с.
Балл Г.А. «Мотив»: уточнение понятия / Г.А. Балл // Психологический журнал / Ред. А.Л. Журавлев. – 2004. – Том
, №4. – С. 56–66.
Вірна Ж.П. Мотиваційно-смислова регуляція у професіоналізації психолога: монографія / Ж.П. Вірна. – Луцьк : РВВ «Вежа»; Волин. держ. ун-т. ім. Лесі Українки, 2003. – 320 с.
Осьодло В.І. Психологія професійного становлення офіцера: монографія / В.І. Осьодло. – К. : ПП «Золоті ворота», 2012. – 463 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.