Психологічні особливості формування життєстійкості у підлітків з неповних сімей
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-32.%25pKeywords:
життєстійкість, життєздатність, компоненти життєстійкості, залученість, контроль, прийняття ризику, підлітковий вік, неповна сім’я.Abstract
У статті розглянуто проблему формування життєстійкості підлітків. Узагальнено та систематизовано результати досліджень, які вивчали вплив батьків на формування життєстійкості у підлітків. Проаналізовано та виокремлено поняття: «життєстійкість», «життєздатність», розкрито їх взаємозв’язок. Зазначено, що сім’я є важливим чинником формування життєстійкості у підлітків. Показано, що підлітки, які виховуються в неповних сім’ях є менш пристосованими до життя, вони виявляються менш зрілі та цілеспрямовані, менш ініціативні та врівноважені, у них важче розвивається здатність співчувати, керувати своєю поведінкою, а в майбутньому їм набагато важче виконувати батьківські обов’язки. Встановлено, що показник «Життєстійкість» та «Контроль» у підлітків з повних сімей вищий, ніж у підлітків з неповних; «Емоційна обізнаність» більш виражена у підлітків з неповних сімей, ніж у підлітків з повних. Виявлено, що підліткам як з повних, так і з неповних сімей притаманно, середній рівень вияву показників за шкалою «Тривожності» з тенденцією до високого та домінування шкали «Інтернальність». Щодо механізмів захисту, то для підлітків з неповних сімей найбільш вираженими є шкали: «Проекція»; «Інтелектуалізація»; «Заперечення», а для підлітків з повних сімей – «Заперечення»; «Проекція». При проведенні дослідження не було виявлено суттєвих відмінностей життєстійкості підлітків з повних чи неповних сімей, що може бути спричинено тим, що діти з неповних сімей спілкуються та підтримують стосунки з обома батьками, а також, і тим, що підлітки найбільш активно змушені пристосовуватися до мінливих соціальних умов, незважаючи на те, в яких сім’ях вони виховуються.References
Ананьев Б. Г. Психология и проблемы человекознания / Б.
Г. Ананьев – М. : Институт практической психологии, Воронеж : МОДЭК, 1996. – 224 с.
Андреева Т. В. Психология семьи : Учеб. пособие / Т. В. Андреева – СПб. : Речь, 2010. – 348 с.
Данилова Е. Е. Жизненная стойкость и психическое здоровье / Е. Е. Данилова // Психическое здоровье детей и
подростков в контексте психологической службы / под
ред. И. В. Дубровиной. – М. : Академия, 1994. – С. 113–
Куликов Л. В. Психогигиена личности : Основные понятия
и проблемы / Л. В. Куликов. – СПб. : Изд-во СПбГУ, 2004.
– 464 с.
Леонтьев Д. А. Тест жизнестойкости / Д. А. Леонтьев,
Е. И. Рассказова. – М. : Смысл, 2006. – 63 с.
Лактионова А. И. Влияние личностных и средовых характеристик на жизнеспособность и социальную адаптацию
старшеклассников / А. И. Лактионова, А. В. Махнач // Вторая Всероссийская науч.-практ. конф. по психологии разви
тия «Другое детство». Тезисы, 25–27 ноября. – М., 2009. –
С. 216–218.
Гоблик В.В. Модернизация подготовки инженеров и менеджеров инновационного производства / В.В. Гоблик // Вестник Московского городского педагогического университета. – Москва, 2012. – №4 (22). – С. 32.
Павленко В. Н. «Представления о соотношении социальной
и личностной идентичности в современной западной психологии» / В. Н. Павленко // Журн. «Вопр. психологии». –
– №1. – С. 135–141.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.

