Проблеми рефлексивного управління навчальною діяльністю учнів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-32.%25pKeywords:
навчальне спілкування, навчальна задача, педагогічна компетенція, суб’єкт-предмет-суб’єктні взаємини у навчанні, продуктивні навчальні взаємовідносини, управління навчальною діяльністю.Abstract
У дослідженні розглянуто психологічні особливості організації суб’єкт-предмет-суб’єктних взаємин у навчанні, як неперервного процесу розв’язання вчителем нескінченного ряду навчальних задач, спрямованих на досягнення загальної мети – формування особистості учня. Акцентовано, що саме вчитель має організовувати та регулювати її відповідно до завдань навчання та виховання, підпорядкованих, у свою чергу, більш загальній меті розвитку морально-духовного світу останніх, формування ціннісно-смислової сфери їх особистості. Показано, що сутність управління – продуктивного, рефлексивного – полягає у зміні позиції учня, в перетворенні його з об’єкта зовнішніх впливів в активного суб’єкта власної діяльності, здійснюваної у загальній системі соціального життя, в розвитку спроможності до самоуправління (саморегулювання, самоорганізації та самоконтролю) власною діяльністю. У дослідженні доведено, що суб’єкт – предмет – суб’єктні взаємини у навчанні формуються під час навчального спілкування, яке слід розуміти як процес спільної роботи учителя і учня, у якому ця форма взаємодії будується на активному зворотному зв’язку, який організовує, регулює і збагачує кожного з учасників цього процесу. Підкреслено, що стати компетентним вчителем – означає набути нової якості особистості, яка не лише володіє всебічними знаннями і думка якої є вагомою, авторитетною, але придбала комплекс здібностей не тільки спілкування з учнями, але і керування їх діяльністю. Встановлено, що продуктивні навчальні взаємовідносини будуються у процесі реалізації навчального спілкування, яке слід розуміти, як процес спільної роботи учителя й учня.References
Ананьев Б. Г. Избранные психологические труды : в 2-х томах / Б. Г. Ананьев. – М. : Педагогика, 1980. – Т. 2. – 288 с.
Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества / М. М. Бахтин. – М. : Искусство, 1986. – 445 с.
Кузьмина Н. В. Способности, одаренность, талант учителя /
Н. В. Кузьмина. – Л. : ЛГУ, 1985. – 182 с.
Леонтьев А . Н. Де ятел ьно сть. Сознание. Л ично сть / А. Н. Леонтьев. –М. : Поли тиздат, 1975. – 304 с .
Ломов Б. Ф. Методологические и теоретические проб лемы
психологии / Б. Ф. Ломов. – М. : Нау ка, 1984. – 443 с.
Чепелєва Н. В. Психологічна культура майбутнього вчителя / Н. В. Чепелєва. – К. : Знання, 1989. – 32 с.
Галян О. Психологічна готовність учителя до діалогічної
взаємодії / Олена Галян, Ігор Галян // Соціальний педагог. –
– №11. – С.40–49.
Коломинский Я. Л. Психология педагогического взаимодействия / Яков Львович Коломинский. – СПб. : Речь, 2007. – 240 с.
Гоблик В.В. Модернизация подготовки инженеров и менеджеров инновационного производства / В.В. Гоблик // Вестник Московского городского педагогического университета. – Москва, 2012. – №4 (22). – С. 31.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.

