Просоціальна взаємодія як діалог
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-31.%25pKeywords:
просоціальна активність, взаємодія, діалог, допомога, особистісна активність, ефект «солодкої цукерки», альтруїзм, розуміння.Abstract
Стаття присвячена розгляду актуальної проблеми просоціальної активності особистості як сутнісно діалогічної. Сформульовано визначення просоціальної взаємодії: процесу взаємного впливу, спрямованого на благо одного, кількох або всіх учасників інтеракції. Вказано такі форми просоціальної взаємодії як допомога, альтруїстичні вчинки, вияви турботи та піклування, емпатичне вислуховування, донорство, волонтерська діяльність. Окреслено філософські та науково-психологічні орієнтири діалогу. Описано три умови справжньої, розвиваючої, продуктивної просоціальної взаємодії: 1) діалогічність; 2) розуміння потрібності вчинити просоціально в конкретній життєвій ситуації; 3) особистісна активність діяча. Представлено результати емпіричного дослідження, в якому було виявлено ефект «солодкої цукерки», згідно з яким цукерка стає солодшою, якщо нею поділитися з іншим і вчинити тим самим просоціальну дію. На основі аналізу творів досліджуваних виявлено такі типи розуміння смислу допомоги іншому як форми просоціальної активності: теоретико-синтетичний (найвищий), евдемонічний (спрямований на задоволення, насолоду), егоцентричний (усвідомлення власної вигоди від добра для інших), усвідомлено-альтруїстичний, орієнтований на інших, критично-аналітичний, емоційний. Проведення методики «Діагностика міжособистісних відносин (ДМВ)» Т. Лірі у модифікації Л.М. Собчик (профіль Я-реальне) до та після власне експериментальної взаємодії засвідчило наявність змін у відповідях досліджуваних, хоча сам експеримент тривав близько 2 академічних годин. Зроблено висновок про те, що просоціальна активність особистості – це комплексне багатокомпонент- не явище, глибоко діалогічне у своїй сутності.References
Библер В.С. От наукоучения – к логике культуры (Два философских введения в двадцать первый век) / В.С. Библер. – М. : Издательство политической литературы, 1991. – 414 с.
Бодалев А.А. Психология общения / А.А. Бодалев. – М. : Издательство «Институт практической психологии», Воронеж:
НПО «МОДЭК», 1996. – 256 с.
Волинець А.Г. Діалогічність людської психіки у її головних
визначеннях (За працями Л.С. Виготського, М.М. Бахтіна, В.С. Біблера) / А.Г. Волинець // Діалогічність як форма існування і розвитку особистості: Монографія / За заг.
ред. Г.О. Балла, М.В. Папучі. – Ніжин : «Міланік», 2007. –
С. 134–142.
Дьяконов Г.В. Основы диалогического подхода в психологической науке и практике / Г.В. Дьяконов. – Кировоград :
РИО КГПУ им. В. Винниченко, 2007. – 847 с.
Здоровець Т. Г. Особливості наративної компетентності майбутніх практичних психологів / Т. Г. Здоровець // Проблеми
сучасної психології : Збірник наукових праць Кам’янецьПодільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України / за ред. С.Д. Максименка, Л.А. Онуфрієвої. – Вип.
– Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2015. – C. 160–169.
Климов Е.А. Психология профессионала / Е.А. Климов. –
М. : Издательство «Институт практической психологии»,
Воронеж : НПО «МОДЭК», 1996. – 400 с.
Кресан О. Д. Психологічні аспекти дослідження усвідомлення студентами життєвих подій за допомогою психосемантичних методів / О. Д. Кресан // Проблеми сучасної психології:
Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології
імені Г. С. Костюка НАПН України / За наук. ред. С. Д. Максименка, Л. А. Онуфрієвої. – Випуск 30. – Кам’янецьПодільський : Аксіома, 2015. – 812 с. – C. 316–325.
Мєдінцев В.О. Сучасні інтерпретації й теоретичні моделі діалогу / В.О. Мєдінцев // Діалогічність як форма існування і
розвитку особистості: Монографія / За заг. ред. Г.О. Балла,
М.В. Папучі. – Ніжин : «Міланік», 2007. – С. 117–133.
Мудрик А.В. Социализация человека / А.В. Мудрик. – 2-е
изд., испр. и доп. – М. : Издательский центр «Академия»,
– 304 с.
Наконечна М.М. Допомога іншому, її форми та екзистенційні виміри / М.М. Наконечна // Наука і освіта. Науковопрактичний журнал Південного наукового центру НАПН
України. Психологія. Тематичний спецвипуск: «Психологія
особистості: теорія, досвід, практика». – №6/CVVII, жовтень, 2012. – С. 141–145.
Флоренская Т.А. Диалог в практической психологии : Наука
о душе / Т.А. Флоренская. – М.: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2001. – 208 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.