Теоретико-методологічні засади професійної зрілості особистості фахівців соціономічних професій
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-31.%25pKeywords:
теоретико-методологічні засади, професійна зрілість, особистість, розвиток, майбутні фахівці соціономічних професій, професійна діяльність, професійна компетентність, професіоналізм, психологічна зрілість.Abstract
Здійснено теоретичне узагальнення і нове вирішення проблеми психологічно значущих детермінант професійної зрілості майбутніх фахівців соціономічних професій. Розглянуто феномен професійної зрілості фахівця соціономічних професій. Зазначено, що професійна зрілість – характеристика стану розвитку особистості, що виявляється у високій професійній конструктивній активності та професійній функціональній продуктивності людини. Акцентовано, що теоретичними засадами розвитку особистісної зрілості майбутніх фахівців соціономічних професій є положення гуманістичної психології і диспозиційного підходу, згідно якого особистісна зрілість розглядається як динамічний феномен, що є результатом вродженого і неперервного прагнення особистості до самоактуалізації та досягнення особистісної зрілості. Структура значущих характеристик професійної зрілості майбутніх фахівців соціономічних професій включає характеристики інтраперсональної конструктивної активності, що виражають прояви вдосконалення структури та функцій особистості (саморегуляція, самостійність, креативність, інтелектуальність); прояви вдосконалення способів міжособистісної взаємодії та конструктивного особистісного впливу (комунікабельність, емпатійність, моральність, відповідальність); прояви вдосконалення структури самоідентичності (Его-ідентичність, самоактуалізація). Вказано, що проблема саморозвитку та самореалізації є значущою у багатьох сучасних концепціях розвитку людини, а актуальна потреба саморозвитку, прагнення до самовдосконалення є цінними вже самі по собі та є показником особистісної зрілості й водночас умовою її досягнення. Зроблено висновок, що постійне прагнення до саморозвитку приносить і закріплює успіх у професійній діяльності та сприяє професійному довголіттю особистості. Наголошено, що професіоналізм і професійна компетентність є важливими чинниками соціального розвитку особистості та невід’ємними складовими її психологічної зрілості.References
Бодров В.А. Психология профессиональной пригодности:
учеб. пособие для вузов / В.А. Бодров. – М. : ПЕР СЭ, 2001. –
с.
Большаков В.Ю. Психотренинг социодинамика, игры /
В.Ю. Большаков. – К. : «Либідь», 2004. – 352 с.
Бондаренко А.Ф. Психологическая помощь: теория и практика / А.Ф. Бондаренко. – К., 1997. – 216 с.
Воронько Л. О. Теоретико-організаційні основи культури
праці державних службовців України : автореф. дис. канд.
наук з держ. упр. / Л. О. Воронько; Нац. акад. держ. упр. при
Президентові України. – К., 2004. – 20 с.
Гладкова В.М. Профорієнтація: навч. посібник / В.М. Гладкова. – Львів, 2002. – 156 c.
Дубовницкая Т.Д. Диагностика уровня профессиональной
направленности студентов / Т.Д. Дубовицкая // Психологическая наука и образование. – 2004. – № 2. – С. 82–86.
Емельянова Е. В. Кризис в созависимых отношениях:
принципы и алгоритмы консультирования / Е. В. Емельянова. – СПб. : Речь, 2008. – 368 с.
Келен Л.М. Особливості трансформування мотивів у процесі професійної переорієнтації вчителів: автореф. дис. канд.
психол. наук / Л.М. Келен. – К., 1998. – 24 с.
Маркова А. К. Психология профессионализма / А. К. Маркова. – М., 1996. – 308 с.
Ракович Н.К. Практикум по психодиагностике личности /
отв. ред. Н. К. Ракович. – Мн. : БГПУ, 2002. – 248 с.
Сакович Н.А. Методичка по арт-терапії / Н.А. Сакович. –
СПб., 2005. – 42 с.
Трунов Д. И. Снова о «профессиональной деформации» /
Д. И. Трунов // Психол. газета. – 2004. – № 36. – С. 32–34.
Форманюк Т. В. Синдром эмоционального сгорания как
показатель профессиональной дезадаптации учителя /
Т. В. Форманюк // Вопр. психологии. – 1994. – № 6.
Хухлаева О. В. Психология развития: молодость, зрелость,
старость / О. В. Хухлаева. – М. : Издательский центр Академия, 2002. – 208 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.