Дослідження професійних стереотипів психолога
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-31.%25pKeywords:
соціальний стереотип професії, образ психолога, особистісні якості, професійні якості, міжособистісні якості, професійне становлення, професійний стереотип, компоненти професійних стереотипів.Abstract
У статті проаналізовано особливості професійних стереотипів психолога на різних етапах професійного становлення, формування особистісних, професійних та міжособистісних якостей, що становлять образ психолога, а у процесі навчання та практичної діяльності розвиваються і допомагають успішно реалізовувати обрану професійну діяльність. Проаналізовано образ професії психолога, показано, що формування образу психолога відбувається у процесі навчання та практичної діяльності і є своєрідним механізмом, що забезпечує формування як індивідуальних професійних уявлень, так і стереотипізованого образу професії. Визначено професійні стереотипи, що відображають структуру професії «психолог» (когнітивний, поведінковий та афективний компоненти). Встановлено валідність і надійність авторської методики, внутрішню узгодженість шляхом використання психометричного аналізу. Розглянуто описові статистики для кожного пункту методики. З’ясовано, що всі пункти методики були підібрані належним чином. Представлено найбільш застосований професійний стереотип серед респондентів та найменш застосований стереотип. Встановлено, що окремі компоненти стереотипного образу професії «психолог» у психометричному сенсі як підшкали методики відрізняються внутрішньою узгодженістю. З’ясовано, що в результаті порівняння окремих уявлень про стереотипний образ психолога в групах досліджених на різних етапах професійного становлення показники статистично значуще зростають. Причому ця тенденція стосується всіх компонентів професійних стереотипів. Емпірично досліджено професійні стереотипи психолога у процесі навчання та практичної діяльності.References
Блинова О.Є. Поняття «стереотип» у просторі наукових категорій / О.Є.Блинова // Науковий вісник Херсонського
державного університету. Серія: Психологічні науки. – Випуск 1. – Том 2.– Херсон : Гельветика, 2014 – С.6–11.
Бургин М.С. Социальные стереотипы и научные парадигмы
как регуляторы научной деятельности [Текст] / М.С. Бургин, В.И. Оноприенко; ред. Б.А. Малицкий; НАН Украины.
Центр исслед. науч.-техн. потенциала и истории науки
им.Г.М.Доброва. – К. : [б.в.], 1996. –30 с.
Дружиніна І.А. Професійне становлення майбутніх психологів: теоретико-методологічний аналіз проблеми / І.А. Дружиніна // Український науковий журнал «Освіта регіону:
політологія, психологія, комунікації» (http://www.socialscience.com.ua/). – 2011. – №2. – С.425–427.
Кліманська М.Б. Психологічні особливості стереотипного
сприймання професії психолога / М.Б. Кліманська // Проблеми загальної та педагогічної психології: зб. наук. пр. –
–13, Ч.3. – С.171–177.
Міхно К.О. Структура професійних уявлень та методи їх
вивчення / К.О. Міхно // Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. – Серія: Соціологія. Психологія. Педагогіка. – К., 2005. – №22-23. – С. 85–
Сидоренко Е.В. Методы математической обработки в психологии / Е.В.Сидоренко. – СПб. : ООО «Речь», 2004. – 350 с.
Словарь-справочник по психодиагностике / [Л. Бурлачук,
С. Морозов]. – 2-е изд. перед. и допол. – СПб. : Питер, 2003. –
с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.