Психологічні особливості гендерних стереотипів особистості
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-31.%25pKeywords:
стать, гендер, стереотип, гендерний стереотип, гендерна роль, маскулінність, фемінінність, ідентифікація, соціальна норма, функції гендерних стереотипів.Abstract
У статті розглянуто різні теоретичні підходи до визначення гендерних стереотипів. Розкрито зміст основної класифікацій гендерних стереотипів. Описано основні види гендерних стереотипів, пов’язані з маскулінністю та фемінінністю; із закріпленням сімейних і професійних ролей відповідно до статі; зі статевими відмінностями у змісті праці. Виділено основні психологічні механізми нормативного та інформаційного тиску, які забезпечують підпорядкування гендерним стереотипам, а також основні форми поведінки (поступливість, інтерналізація, ідентифікація), в яких відбувається дане підпорядкування. Виявлено позитивний і негативний вплив гендерних стереотипів на соціальну сторону життя представників обох статей. Окреслено причини негативного впливу гендерних стереотипів на соціальну та психологічну сторону життя чоловіків і жінок. На основі аналізу психолого-педагогічної літератури виділено основні функції гендерних стереотипів, зокрема функція регуляції поведінки, ретранслятивна функція, функція виправдовування і захисту існуючого стану речей, когнітивна, афективна та соціальна функції. Окреслено психологічні фактори, що сприяють зміні стереотипів: спілкування і спільна діяльність з об’єктом пізнання; об’єднання людей для досягнення загальнозначущої мети; збільшення знань про об’єкт спілкування; фактори групової динаміки, що є результатом групової взаємодії; деякі особистісні якості (гнучкість, критичність, відкритість новому досвіду); сильні емоційні враження. Зроблено висновок, що існуючі в суспільстві гендерні стереотипи та традиційні гендерні ролі дійсно можуть негативно впливати на психологічне здоров’я чоловіків і жінок, викликати стрес, тривогу, обмежуючи розвиток їх особистості та самореалізацію. Висунуто припущення про можливість корекції впливу гендерних стереотипів на життєдіяльність особистості шляхом їх усвідомлення та дотримання вказаних психологічних умов і факторів, що сприяють зміні гендерних стереотипів.References
Введение в гендерные исследования. Ч. I : учебн. пособие/
под ред. И. А. Жеребкиной. – СПб. : Алетейя, 2001. – 708 с.
Воронина О. А. Теоретико–методологические основы
гендерных исследований / О. А. Воронина // Теория и методология гендерных исследований : Курс лекций. – М. :
МЦГИ–МВШСЭН – МФФ, 2001. – 416 с.
Джейс Ф.Л. Самоисполняющиеся пророчества:гендер с социально-политической точки зрения / Ф.Л. Джейс // Сексология. СПб. : Питер, 2001. – С. 144–161.
Кириллина В. Н. Социокультурные аспекты гендерного
конфликта (по материалам западной социологии) / В. Н.
Кириллина // Женщина и мужчина на пути к устойчивому развитию / Под ред. Е. Н. Никоноровой. – М. : РЭФИА,
– С. 66–79.
Клецина И. С. Гендерная социализация / И. С. Клецина. –
СПб. : РГПУ им. А. И. Герцена, 1998. – 92 с.
Кубрякова Е.С. Краткий словарь когнитивных терминов /
Е.С. Кубрякова, В.З. Демьянков, Ю.Г. Панкрац, Л.Г. Лузина. – М. : Филол. ф-т МГУ им. М. В. Ломоносова, 1997. –
с.
Майерс Д. Социальная психология / Д. Майерс. – СПб. : Питер, 1997. – 688 с.
Рождественская Н.А. Роль стереотипов в познании человека
человеком / Н.А. Рождественская // Вопросы психологии. –
– № 4. – С. 69–77.
Ильин Е. П. Пол и гендер / Е.П. Ильин. – СПб.: Питер,
– 688 с.
Шевченко Л.А. Гендерная психология: учебное пособие /
Л.А. Шевченко. – Харьков : ООО «МИТ», 2004. – 100 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.