Деякі психологічні особливості підготовки успішного фахівця
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-31.%25pKeywords:
психологічна концепція, підготовка фахівця, професійна діяльність, професіоналізм, психологічні засади, професійні задачі, професійне мислення, професійне завдання, рефлексія.Abstract
Досліджено теоретико-методологічні проблеми аналізу професійної діяльності, розкрито структуру професійної підготовки, особливості формування професійного мислення, розглянуто труднощі професійного становлення, шляхи та умови організації рефлексивного навчання майбутніх фахівців умінню розв’язувати професійні задачі. Визначено професіоналізм як творчий синтез якісно своєрідних професійних знань і практичного досвіду особистості, що зумовлює вибір оптимальної стратегії і тактики діяльності й забезпечує високу ефективність її виконання. Досліджено психологічні засади професійної підготовки спеціалістів. Результатами наших досліджень діяльності спеціалістів встановлено, що до числа основних особливостей професійного становлення особистості відносяться: освоєння функціонального змісту професійної діяльності; подолання протиріч між підготовкою і реальною діяльністю; гармонізація системи стосунків між людьми; підтримка тенденції до самоствердження; сміливість у прийнятті самостійних рішень; подолання звичайних стереотипів і уявлень про професію. У результаті проведених досліджень встановлено, що рівні підготовленості спеціалістів до розв’язання професійних задач не зовсім залежать від стажу професійної роботи. Встановлено, що професійна діяльність може здійснюватися на емпіричному та свідомому рівнях, а компенсація недостатнього практичного досвіду може здійснюватися, як показали наші досліджен- ня, активізацією саморефлексії, як поглибленого аналізу подій, що зберігаються у людині у формі чуттєво-інтуїтивного знання.References
Балецька Л. М. Психологічні особливості атрибуції успіху у
професійному самовизначенні студентів вищих навчальних
закладів / Л. М. Балецька // Автореферат дисертації на здобуття наук. ст. к.п.н. – Острог, 2014. – С. 21.
Выготский Л. С. Собрание сочинений : в 6-ти томах /
Л. С. Выготский. – М. : Педаг огик а, 198 4. – Т. 6. – 400 с.
Выготский Л. С. Избранные пси хологические исследо вания / Л. С. Выготский. – М. : АН Н Р СФСК, 1956. – 519 с.
Елканов С. Б. Проф ессиона льное самовоспитание учителя /
С. Б. Елканов. – М. : Просвещение, 198 5. – 143 с.
Гоблик В.В. Модернизация подготовки инженеров и менеджеров инновационного производства / В.В. Гоблик // Вестник Московского городского педагогического университета. – Москва, 2012. – №4 (22). – С. 32.
Кривоконь Н. І. Соціально-психологічні аспекти формування професійної самосвідомості фахівців / Н. І. Кривоконь //
Проблеми загальної та педагогічної психології. – 2003. –
Т. ІІ. – Ч.5. – С. 188–190.
Кузьмина Н. В. Способности, одаренность, талант учителя /
Н. В. Кузьмина. – Л. : ЛГУ, 1985. – 182 с.
П ушкин В. Н. Эвристика – наука о творческом мышлении /
В. Н. Пушкин. – М. : Поли тизд ат , 1967. – 271 с.
Черный Е. В. Инициирование профессиональной рефлексии
у педагогов / Е. В. Черный // Практична психологія та соціальна робота. – 2002. – № 3. – С. 1–4.
Яценко Т. С. Проблема дослідження несвідомої сфери психіки суб’єкта / Т. С. Яценко // Практична психологія та соціальна робота. – 2002. – № 7. – С. 10–16.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.