Нейропсихологічний підхід у діяльності практичного психолога дошкільного навчального закладу
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-31.%25pKeywords:
нейропсихологія, вищі психічні функції, синдромальний аналіз, функціональний діагноз, індивідуальна нейропсихологічна корекціяAbstract
У статті зазначено, що у багатьох дітей старшого дошкільного віку вищі психічні функції розвиваються нерівномірно: одні з них можуть бути сформованими, інші – формуватися або відставати у розвитку. З одного боку, такі особливості цієї вікової категорії не викликають занепокоєнь та зумовлюють їх індивідуальні відмінності; з іншого боку, при несприятливих умовах соціального середовища – перешкоджають гармонійному розвитку особистості вихованців. У таких випадках перед психологом дошкільного навчального закладу виникає проблема вибору напряму психологічного супроводу цих дітей. Зауважено, що серед багатьох концептуальних підходів особливої уваги заслуговує нейропсихологічний. Сьогодні дитяча нейропсихологія володіє достатнім арсеналом наукових знань, які підтверджуються значними практичними напрацюваннями. Так, у статті наведено основні теоретичні положення послідовників засновника нейропсихології – О.Р. Лурії, що розкривають її зміст, визначають основні принципи та завдання, окреслюють напрями її застосування. Зазначено, що нейропсихологічні методи діагностики є адекватним засобом виявлення сильних і слабких ланок функціональних систем. Відстеження динаміки індивідуального розвитку дозволяє виявити первинні зміни і вторинні, компенсуючі процеси, визначити функціональний діагноз і організувати корекційно-розвивальну роботу з урахуванням слабких і сильних складових пізнавальної діяльності дитини. Зроблено висновок, що поєднання науки і практики, на якому основана дитяча нейропсихологія, є могутнім діагностико-прогностичним та корекційно-розвивальним засобом у руках практичного психолога дошкільного навчального закладу.References
Ахутина Т.В. Нейропсихологическая диагностика, обследование письма и чтения младших школьников / Под общей ред. Т.В. Ахутиной, О.Б. Иншаковой. – М. : В.Секачев,
– 128 с.
Ахутина Т.В. Преодоление трудностей учения: нейропсихологический подход / Т.В. Ахутина, Н.М. Пылаева. – СПб. :
Питер, 2008. – 320с.: ил. – (Серия «Детскому психологу»).
Бастун Н.А. Можливості нейропсихологічного підходу в
освітній практиці / Наталія Анатоліївна Бастун // Горизонти науки. – № 2 (30), 2010. – С. 88–94.
Глозман Ж.М. Нейропсихологическая диагностика в дошкольном возрасте. – 2-е изд. / Ж.М. Глозман, А.Ю. Потанина, А.Е. Соболева. – СПб. : Питер, 2008. – 80 с.: ил. – (Серия «Детскому психологу»).
Глозман Ж.М. Нейропсихология детского возраста /
Ж.М. Глозман. – М. : Издательский центр «Академия»,
– 272 с.
Мамайчук И.И. Психокоррекционные технологии для детей
с проблемами в развитии / Ирина Иванивна Мамайчук. –
СПб. : Речь, 2003. – 400 с.
Національний класифікатор України «Класифікатор професій» ДК 003:2010 (Класифікація професій): [Електронний
ресурс]. – Режим доступу: <http://hrliga.com/docs/327_
KP.htm> – Загол. з екрана. – Мова укр.
Про затвердження кваліфікаційних характеристик професій
(посад) педагогічних та науково-педагогічних працівників
навчальних закладів: Наказ МОН № 665 від 01.06.13 року:
[Електронний ресурс]. – Режим доступу: <http://osvita.ua/
legislation/other/37302/> – Загол. з екрана. – Мова укр.
Семенович А.В. Нейропсихологическая диагностика и коррекция в детском возрасте / А.В. Семенович. – М.: Издательский центр «Академия», 2002. – 232 с.
Семенович А.В. Нейропсихологическая диагностика и коррекция в детском ворасте. Метод замещающего онтогенеза:
Учебное пособие. – 7-е изд. / А.В. Семенович. – М. : Генезис,
– 474 с.
Словник психолога-практика / [сост. С.Ю. Головин]. – [2-е
изд., перераб. и. доп.] – Мн. : Харвест, М. : АСТ, 2001. – 976 с.
Справочник по психологии и психиатрии детского и подросткового возраста / Под ред. С.Ю. Циркина. – [2-е изд.,
перераб. и доп.]. – СПб. : Питер, 2004. – 896 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.