Методика діагностики неконструктивного переживання почуття вини
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%25pKeywords:
почуття вини, неконструктивне переживання почуття вини, психодіагностичний інструментарій, психометричні показники, валідність методики, критерії валідизації, психодіагностичні можливості.Abstract
У статті запропоновано нову психодіагностичну методику, спрямовану на вимірювання неконструктивного переживання почуття вини та представлено результати психометричної перевірки сконструйованої методики. Проаналізовано розробленість проблеми вимірювання почуття вини в зарубіжній та вітчизняній психології. Показано, що існує дефіцит діагностичного інструментарію, спрямованого на виявлення неконструктивних аспектів почуття вини, та аргументовано необхідність створення нового опитувальника. Окреслено релевантний зміст вимірюваного феномена «неконструктивне переживання почуття вини», який визначається актуалізацією конфліктних смислів, надмірним зосередженням у переживанні вини на площині ставлення до себе, активізацією механізмів психологічного захисту та зосередженням захисного процесу на площинах ставлення до себе та взаємодії з іншими, нездатністю до виправлення ситуації в площині дії та використанням специфічних для почуття вини захисних способів поведінки. Емпірично доведено, що запропонований опитувальник є валідним і надійним інструментом для виявлення неконструктивних аспектів переживання почуття вини та вимірювання схильності до переживання почуття вини у неконструктивний спосіб. За результатами статистичної перевірки визначено задовільні показники надійності, діагностичної дискримінативної здатності методики, а також встановлено тестові норми. Підібрано й обґрунтовано критерії валідизації та доведено змістовну, діагностичну і конвергентну валідність запропонованої методики, що дозволило описати конструкт, емпірично визначити особливості вимірюваної властивості. Встановлено і змістовно визначено шкали сконструйованого опитувальника («очікування покарання», «зацікавленість в інших», «вимогливість до себе», «орієнтація на нормативність» та «жалкування»), які відображають певний спосіб поведінки або ставлення у переживанні почуття вини.почуття вини; неконструктивне переживання почуття вини; психодіагностичний інструментарій; психометричні показники; валідність методики; критерії валідизації; психодіагностичні можливості.
References
Ананова І.В. Процес переживання почуття вини у неконструктивний спосіб / І.В. Ананова // Актуальні проблеми
психології : Збірник наукових праць Інституту психології
ім. Г.С. Костюка. – К., 2014. – Том. Х. – Психологія навчання. Генетична психологія. Медична психологія. – Вип. 26. –
С. 38–54.
Белик И.А. Чувство вины в связи с особенностями развития
личности: дис. канд. психол. наук: спец. 19.00.01: Общая
психология, психология личности, история психологии/
И.А. Белик. – Санкт-Петербург, 2006. – 209 с.
Васильева О.С. Влияние вины на здоровье человека (или как
сделать переживание вины конструктивным) / О.С. Васильева, Е.В. Короткова // Психологический вестник РГУ. –
– Вып.4. – С.181–189.
Васильева О.С. Особенности переживания вины в современном обществе / О.С. Васильева, Е.В. Короткова; Московский психотерапевтический журнал. – 2004. – №1. – С.48–73.
Короткова Е.В. Социально-психологический анализ вины
и стыда как системы отношений личности к себе и другому:
дисс. канд. психол. наук: спец. 19.00.05. / Е.В. Короткова. –
Ростов-на-Дону, 2002. – 226 с.
Малєєва О.Л. Психологічні особливості схильності особистості до переживання почуття провини: дисс. канд. психол.
наук: спец. 19.00.01: Загальна психологія, історія психології / О.Л. Малєєва. – Одеса, 2007. – 285 с.
Софіна Л.В. Індивідуально-психологічні відмінності переживання почуття провини: дис. канд. психологічних наук:
спец. 19.00.01: Загальна психологія, історія психології/
Л.В. Софіна; КНУШ. – Київ, 2009. – 175 с. + додатки.
Ferguson T.J. Engendering gender differences in shame and
guilt: Stereotypes, socialization, and situational pressures /
T.J. Ferguson, H.L. Eyre // Gender and Emotion; [A.H. Fisher
(ed.)] – Paris: Cambridge University Press, 2000. – P. 254–
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.