Розвиваюча програма особистісного розвитку підлітка, обумовлена впливом ідеального образу дорослого
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%25pKeywords:
ідеальний образ дорослого як чинник особистісного розвитку підлітка, емпірична чотирифакторна модель ідеального образу дорослого, ідеальний та реальний дорослий, метод самоопису, розвиваюча програма особистісного розвитку підлітка.Abstract
У статті визначено сутність поняття «ідеальний образ дорослого як чинник особистісного розвитку» – персоналізована системна структура, що відбиває уявлення підлітка про себе ідеального у часовій перспективі. Виділено зміст і складові ідеального образу дорослого як чинника особистісного розвитку підлітка: Я-реальний (реальна), Я-ідеальний (ідеальна), Реальний дорослий, Ідеальний дорослий. Обґрунтовано застосування різних способів методу самоопису (провідного в нашому дослідженні): семантичного диференціалу, методики діагностики міжособистісних відносин, творів. Представлено емпіричну чотирифакторну модель образу ідеального дорослого. Зазначено, що ідеологія розвиваючої програми базувалася на результатах констатуючого експерименту: на емпірично виявленій структурі уявлення про себе і про ідеальний образ, доповненій відомостями про ідентифікацію зі значимими соціальними фігурами (SSST) і зміст Я-концепції (ДМВ). Виділено в розвиваючій програмі вольовий, комунікативний та емоційний аспекти. Описано розвиваючу програму особистісного розвитку підлітка, обумовлену впливом ідеального дорослого. Надано оцінку ефективності розвиваючої програми. Визначено, що найбільш ефективною вона буде під час кризи особистісного зростання, ознаки якої були встановлені у дев’ятикласників. Зазначено, що статистично достовірно збільшилася кількість школярів, які були здатні сформулювати свою життєву позицію; уявлення про майбутнє стало більш реалістичним та інтегрованим майже для половини учасників розвиваючої програми. Констатовано, що програму, яка була розроблена та апробована в нашому дослідженні, можна рекомендувати для учнів загальноосвітніх шкіл та інших закладів освіти.
References
Абраменкова В.В. Подростковая субкультура как пространство самореализации / В.В. Абраменкова // Вопросы психологии. – 2008. – № 1. – С. 157–189.
Ананьев Б. Г. Психология и проблемы человекознания :
избр. психол. труды / Б. Г Ананьева ; под ред. А. А. Бодалева. – М. : Воронеж, 1996. – 384 с. – (Психологи отечества :
Избранные психологические труды: в 70 т.).
Бабурова И. В. Пример в воспитании школьников. Монография / И. В. Бабурова. – Смоленск. : издат. СмолГУ, 2007. – 320 с.
Бондарчук О. І. Соціально – психологічні основи особистісного розвитку керівників загальноосвітніх навчальних закладів у професійній діяльності : монографія / О. І Бондарчук. – К. : Наук.світ, 2008. – 318 с.
Булах І.С. Психологічні основи особистісного зростання підлітків: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук
/ І.С.Булах. – К.: НПУ ім. М.П.Драгоманова. – 2004. – С. 1-39.
Выготский Л. С. Развитие высших психических функций /
Л. С. Выготский – М. : Педагогика, 1960. – 366 с.
Говорун Т. В. Ґендерна психологія : навч. посібник / Т. В. Говорун, О. М. Кікінеджі. – К. : Академія, 2004. – 308 с.
Грись А. «Я – образ» як психологічний чинник соціальної
дезаптації особистості / А. Грись // Соціальна психологія. –
– № 6 (14). – С. 59–67.
Дусавицький О.С. Теорія розвитку школяра в навчальній діяльності / О. С. Дусавицький // Практична психологія та соціальна робота. – 2008. – № 7. – С.1–12.
Карамушка Л. М. Психологія освітнього менеджменту :
навч. посібник / Л. М. Карамушка. – К. : Либідь, 2004. –
с.
Карамушка Т. В. Особливості кар’єрних орієнтацій старшокласників / Т. В. Карамушка // Психологічні основи
ефективної діяльності організацій в умовах соціально-економічних змін : Тези ІV наук.-практ конф. 23-24 листопада 2006 р. / Акад. пед. наук України, Ін-т психології ім.
Г. С. Костюка, Укр. асоц. орг психол. та психол. праці [та
ін.]. – К. : Наук. світ, 2006. – С. 78–80.
Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность / А. Н. Леонтьев. – М. : Политиздат, 1977. – 304 с.
Лушин П. В. О психологии человека в переходной период :
Как выживать, когда все рушится? / П. В. Лушин. – [2-е
изд.] – К. : Наук. світ, 2007. – 207 с.
Максименко С. Д. Генезис существования личности / С. Д.
Максименко. – К. : Издательство ООО «КММ», 2006. – 240 с.
Нежинська О. О. Вплив гендерних стереотипів батьків на
особистісний розвиток підлітка / О. О. Нежинська // Актуальні проблеми психології : зб. наук. праць Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України ; за ред. С. Д. Максименка, Л. М. Карамушки. – К., 2014. – Т.1 : Організаційна
психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія /
за ред. С. Д. Максименка, Л. М. Карамушки. – К., 2014. –
Вип. 40. – С. 143–147.
Петренко В. Ф. Психосемантика сознания / В. Ф. Петренко /
Психосемантика сознания . – М. : МГУ, 1998, – 208 с.
Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии в 2-х т. /
С. Л. Рубинштейн. – М. : Педагогика, 1989. – Т. 2. – 328 с.
Сапогова И.А. Роль взрослого в личностной и профессиональной идентичности подростков / И.А. Сапогова // Ежегодник Российского психологического общества: материалы
III Всероссийского съезда психологов: в 8 т.( изд-во С.– Петербургского университета). – СПб., 2003. – Т. 7. – С. 50–53.
Семиченко В. А. Системно – структурне моделювання
складних об’єктів у психолого – педагогічних дослідженнях / В. А. Семиченко // Післядипломна освіта в Україні. –
– № 3. – С. 26–30.
Серкин В.П. Методы психосемантики: Учебное пособие для
студентов ВУЗов / В. Серкин. – М. : Аспект Пресс, 2004. – 207 с.
Ситнікова Н.В. Психологія самоствердження особистості
старшокласника / Н.В.Ситнікова // Психологія суспільства. – 2008. – № 2. – С. 75–103.
Смирнов С. Д. Психология образа : Проблема активности
психического отражения / С. Д. Смирнов. – М. : Издательство Московского Университета, 1985. – 232 с.
Собчик Л. Психология индивидуальности : теория и практика психодиагностики / Л. Собчик. – СПб. : Речь, 2005. – 624 с.
Эриксон Э. Идентичность : юность и кризис / Э. Эриксон ;
пер. с англ. А. Д. Андреевой и др. ; общ. ред. А. В. Толстых. –
М. : Прогресс, 1996. – 344 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.