Психологічні аспекти дослідження усвідомлення студентами життєвих подій за допомогою психосемантичних методів

Authors

  • О.Д. Кресан

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%25p

Keywords:

життєві події, усвідомлення, психосемантичний метод, семантичний диференціал, факторний аналіз, переживання, емоційна насиченість події, оволодіння подією, осмисленість події, спонтанність події.

Abstract

У статті здійснено дослідження усвідомлення студентами життєвих подій за допомогою психосемантичних методів. Проаналізовано основні підходи до проблеми свідомості та усвідомлення у психології, визначено, що усвідомлення пов’язано з мовою та мовленням особистості: щоб усвідомити життєву подію та її значення і сенс у своєму житті необхідно мовленнєве оформлення даної події у словах, описах, життєвих історіях тощо. Проведено емпіричне дослідження усвідомлення студентами життєвих подій за допомогою психосемантичного методу – семантичного диференціалу. Описано хід і результати дослідження, проведено факторний аналіз результатів. Виділено чотири фактори, в яких найвищі показники відсотка загальної дисперсії, значення шкал наведено у матриці повернутих компонент по всіх чотирьох факторах. Показано шкали, які мають найвищі і найнижчі значення. Виділено наступні фактори усвідомлення студентами життєвих подій. Фактор «Емоційна насиченість події» відображає усвідомлення життєвої події як емоційного явища, що має позитивний і негативний полюс. Фактор «Оволодіння та переживання події» відображає внутрішню роботу особистості над подією, внутрішньоособистісний аспект події для людини, що включає також переживання даної події. Фактор «Усвідомленість, осмисленість події», в якому виділяється раціональний, свідомий компонент події, що розуміється досліджуваними як така, що осмислюється та усвідомлюється. Четвертий фактор «Спонтанність події» – характеристика події як несподіваної, миттєвої, неочікуваної. Виявлені особливості усвідомлення студентами життєвих подій дають уявлення не лише про явище життєвих подій у свідомості, а й допомагають зрозуміти природу свідомості людини та процес саморозвитку особистості.

References

Агафонов А. Ю. Когнитивная психомеханика сознания, или

как сознание неосознанно принимает решение об осознании / А.Ю. Агафонов. – Самара : Изд-во «Универс групп»,

– 348 с.

Выготский Л.С. Мышление и речь / Л.С.Выготский. – М. :

Лабиринт-пресс, 2008. – 352 с.

Наследов А.Д. SPSS 19: профессиональный статистический

анализ данных. – СПб. : Питер, 2011. – 400 с.

Петренко В.Ф. Основи психосемантики. – 2-е изд., доп. /

В.Ф.Петренко. – СПб. : Питер, 2005. – 480 с.: ил. – (Серия

«Мастера психологии»).

Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии /С.Л. Рубинштейн. – СПб. : «Питер», 2013. – 713 с. – (Серия «Мастера психологии»).

How to Cite

Кресан, О. (2019). Психологічні аспекти дослідження усвідомлення студентами життєвих подій за допомогою психосемантичних методів. Collection of Research Papers "Problems of Modern Psychology", (30). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%p