Способи проведення вільного часу, преферовані гімназистами, та їх родинне середовище
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%25pKeywords:
вільний час, молодь, сім’я, «діти вулиці», мас-медіа.Abstract
Описано різні способи проведення дозвілля молодими людьми з перспективи педагогіки вільного часу, сім’ї та ресоціалізаційної педагогіки. Автор статті порушує цю проблему з метою пошуку зв’язку між вільночасовою активністю молодих осіб та їх родинним середовищем. Вказано форми проведення вільного часу, преферовані підлітками, за результатами державних та міжнародних досліджень. Описано окремі чинники, що вирішують про вибір даної активності з урахуванням родинних обумовленостей, ширше проаналізовано зв’язок між способами проведення вільного часу молоддю та її родинною ситуацією. Враховано такі чинники: власні прагнення батьків, місце проживання, освіта, матеріальне положення та стиль виховання, з посиланнями на дослідження, проведені на території Польщі. Показано також форми вільночасової активності, які негативно впливають на індивіда та оточення, в якому він функціонує. Зазначено, що в результаті дефектної соціалізації та помилок у вихованні батьків та освітніх закладів молодь може вдаватися до такої активності під час дозвілля, як: приналежність до субкультур, злочинна діяльність, насилля по відношенню до інших чи проституція. Тому в наступній частині статті авторка зосередилася на обговоренні форм допомоги, направлених по відношенню до дітей та молоді, що завдяки своїй діяльності урізноманітнює дозвілля та показує конструктивні способи щодо впорядкування вільного часу. Наприкінці наведено аргументи, що свідчать про вплив сім’ї на спосіб проведення вільного часу.
References
Matyjas B., Czas wolny, w: Encyklopedia XXI wieku, t. I, red.
T. Pilch, Wyd. Żak, Warszawa 2003.
Koseła K., Co o społeczeństwie mówi czas wolny młodzieży?, w:
Młodzież w czasie wolnym. Między przyjemnością a obowiązkami,
red. E. Narkiewicz-Niedbalec, M. Zielińska, Wyd. Adam
Marszałek, Toruń, 2011.
Dragan M, Czas wolny młodzieży gimnazjalnej, w: Formy
spędzania czasu wolnego, red. M. Banach i T.W. Gierat, Wyd.
<>, Kraków, 2013.
Machowska E., Przebywanie on-line w perspektywie spędzania
czasu wolnego przez młodzież, w: Rodzina i dzieci (w) sieci, red.
P. Barańska, Stalowa Wola, 2015.
Malareczka M., Czas wolny jako determinanta kształtowania
się autorytetów rodziców, w: Autorytet: mieć czy być?, red. J.
Zimny, Stalowa Wola, 2015.
Adamczyk B., Wychowawcze aspekty czasu wolnego dorosłego
człowieka, w: Czas wolny młodzieży szkolnej, red. M. Banach, T.
W. Gierat, Wyd. MTM, Levoca, 2010.
Latos A., Czas wolny tarnowskiej młodzieży, Tarnów 2007,
edunet.tarnow.pl/res/edunet_portal/raport_wolny_czas_m_
odzie_y0.pdf, pobrano dnia 13.10.2015.
Martyka A., Czas wolny dzieci we współczesnych polskich
miastach. Wprowadzenie do poszukiwań optymalnych rozwiązań
przestrzennych, «Architektura» 7-A/2012, Zeszyt 29, Wyd.
Politechniki Krakowskiej.
Janowski A., Aspiracje młodzieży szkół średnich, PWN,
Warszawa, 1977.
Komunikat z badań CBOS: Czas wolny Polaków, Warszawa
, http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2010/K_133_10.
PDF, pobrano dnia 12.10.2015.
Zawada A., Aspiracje życiowe młodzieży w środowisku kulturowo
zróżnicowanym, Oficyna Wydawnicza «Impuls», KrakówKatowice, 2013.
Puciato D., Szczebak T., Wybrane aspekty zagospodarowania
czasu wolnego u młodzieży z różnychśrodowisk, Zeszyty Naukowe
Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, t. 18,
nr 1/2011.
Zawadzka A., Rodzina jako wartość dla młodzieży gimnazjalnej
i licealnej, w: Rodzina: powołanie – zadania – zagrożenia, red.
J. Zimny, Stalowa Wola, 2014.
Pięta J., Pedagogika czasu wolnego, Wyd. 2, Warszawa 2008.
Adamczyk B., Predykatory środowiska rodzinnego w procesie
stawania się dzieckiem ulicy w Polsce, Roczniki Pedagogiczne
(41)1, rok 2013.
Wołosewicz M., Wołosewicz I., Psychopedagogiczne uwarunkowania przynależności młodzieży do subkultury skinów,
«Szkice Humanistyczne», t. V., nr 1-2, 2005.
Piotrowski P., Subkultury młodzieżowe. Aspekty psychospołeczne. – Warszawa, 2003.
Piatczyc E., Formy animacji czasu wolnego dzieci i młodzieży w
warunkach zagrożenia wykluczeniem społecznym, w: Młodzież
w czasie wolnym. Między przyjemnością a obowiązkami,
red. E. Narkiewicz-Niedbalec, M. Zielińska, Wyd. Adam
Marszałek. – Toruń, 2011.
Dec J., Poradnictwo dla osób z grup marginalizowanych –
streetworking, Studia Poradoznawcze, 2012.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.