Можливості використання психомоторних ігор та ігрових дій для розвитку дрібної моторики дошкільників

Authors

  • О.О. Халік
  • Т.О. Дерипаска

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%25p

Keywords:

психомоторні ігри, ігрові дії, дрібна моторика, рухові навички, дошкільний вік, старші дошкільники, пальчикові ігри, ігри з папером, ігри з піском і водою.

Abstract

У статті аналізуються можливості використання психомоторних ігор з метою розвитку дрібної моторики старших дошкільників. Визначено види психомоторних ігор та ігрових дій: пальчикові ігри, ігри-шнурівки, ігри з лічильними паличками, піском, водою, тістом, папером, народні ігри, рухливі ігри, ігровий самомасаж. Продіагностовано рівень розвитку рухових навичок пальців і кисті за методикою Т.Г. Візель у двох старших групах дошкільного навчального закладу. Виявлено домінування середнього рівня розвитку дрібної моторики; близько третини дітей мають низький рівень сформованості рухових навичок кисті та пальців. Враховуючи отримані результати було розроблено систему психомоторних ігор та ігрових дій, яка спрямована на вдосконалення рухових навичок пальців і кисті дошкільників. Визначена система впроваджувалася в навчально-виховний процес дошкільного закладу в експериментальній групі у три етапи: підготовчий, практичний, активно-ігровий. Підготовчий етап передбачав розробку системи психомоторних ігор та ігрових дій для старших дошкільників з метою розвитку дрібної моторики. Практичний етап мав на меті поступове введення системи даних ігор у навчально-виховний процес експериментальної групи дитячого садка. Активно-ігровий етап полягав у створенні умов для активної, самостійної ігрової діяльності дітей з метою закріплення та вдосконалення рухових навичок. Експериментальним шляхом доведено, що використання психомоторних ігор та ігрових дій сприяє розвитку дрібної моторики старших дошкільників. Після застосування вказаної системи психомоторних ігор та ігрових дій статистично достовірно підвищився рівень розвитку рухових навичок кисті та пальців.

References

Базовий компонент дошкільної освіти: (нова редакція) / Науковий керівник: А. М. Богуш; Авт. кол-в : Богуш А. М., Бєлєнька Г. В., Богініч О. Л. та ін. – К. : Видавництво, 2012. –

с.

Быкова А.И. Обучение детей дошкольного возраста основным

движениям / А.И. Быкова. – М. : Учпедгиз, 1961. – 152 с.

Эльконин Д.Б. Психическое развитие в детских возрастах /

Д. Б. Эльконин. — М. : МПСИ; Воронеж : НПО «МОДЭК»,

– 416 с.

Малюкова И.Б. Игровой массаж как способ подготовки руки

к письму / И.Б. Малюкова // Дошкольное воспитание. –

– №2. – С. 79–82.

Одинокова Г. Ю. Игры с тестом, развитие умения лепить /

Г.Ю. Одинокова // Дошкольное воспитание. – 2007. – №2. –

С. 63–70.

Родин Ю.И. Психомоторика человека в свете системной и

эволюционной парадигм / Ю.И. Родин // Известия Тульского государственного университета. Гуманитарные науки. –

– №3. – С. 389–395.

Розвивальні ігри з водою та піском / Упор. Н.Ф. Юрченко. –

Х. : Вид. група «Основа», 2010. – 207 с.

Розвиток дрібної моторики рук / Упор. О.В. Власова; іл.

О.В. Зеркалій. – Х. : Вид. група «Основа», 2010. – 159 с.

Савіна Л.П. Пальчикова гімнастика для розвитку мовлення

дошкільнят / Л.П. Савіна. – Київ : Школа, 2001. – 48 с.

Узорова О.В. Пальчикова гімнастика / О.В. Узорова, О.О.

Нефьодова. – Київ : Школа, 2003. – 127 с.

Яловська О.О. Пальчики дошкільнят: розвиваємо руку –

розвиваємо мозок / О.О. Яловська. – Тернопіль : Мандрівець, 2011. – 228 с.

How to Cite

Халік, О., & Дерипаска, Т. (2019). Можливості використання психомоторних ігор та ігрових дій для розвитку дрібної моторики дошкільників. Collection of Research Papers "Problems of Modern Psychology", (30). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%p