Комплексне дослідження психомоторних здібностей особистості
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-29.%25pKeywords:
психомоторні здібності, рівні побудови рухів, психомоторні можливості студентів, комплексне дослідження, координація рухів, тести.Abstract
У статті розглядається проблема комплексного визначення психомоторних здібностей людини. Запропоновано систематизувати психомоторні здібності суб’єкта відповідно до рівнів побудови рухів, виділених М.О. Бернштейном. Апробовано систему тестів, що репрезентує психомоторні можливості студентів на різних рівнях побудови рухів: координаційні можливості психомоторики студентів щодо виконання смислових завдань дій, для яких провідним є рівень палеокінетичних регуляцій А; виконання смислових завдань дій, для яких провідним є рівень співдружніх рухів і стандартних штампів В; виконання смислових завдань дій, для яких провідним є рівень просторового поля С; виконання смислових завдань, для яких провідним є рівень предметних дій і смислових ланцюгів D; координаційні можливості студентів щодо виконання смислових завдань, для яких провідним є найвищий кортикальний рівень Е. Показано, що для вивчення закономірностей об’єктивації смислових завдань у рухах суб’єкта психомоторної активності доцільно застосовувати діяльнісний підхід. Запропоновано досліджувати багатомірність смислових завдань моторних дій із залученням системи понять, які розкривають різні аспекти образного відображення: образ-мета, концептуальна модель, оперативний образ. Доведено, що психомоторні здібності людини доцільно вивчати комплексно, на всіх рівнях побудови рухів. Встановлено, що програмування та керування психомоторними діями здійснюється ієрархією ланок центральної нервової системи відповідно до смислових завдань дій і наявної аферентації, а в ієрархії взаємодії рівнів центральної нервової системи, що забезпечують рівні побудови рухів, діє принцип динамічної субординації. Зроблено висновок, що в одного і того ж досліджуваного рівень розвитку умінь регуляції моторних дій на різних рівнях побудови різний.
References
Бернштейн Н.А. О построении движений / Н.А. Бернштейн. – М. : Медиц., 1947. – 256 с.
Бернштейн Н.А. О ловкости и ее развитии / Н.А. Бернштейн. – М. : Физкультура и спорт, 1991. – 288 с.
Клименко В.В. Психомоторные способности юного спортсмена / В.В. Клименко. – К. : Здоровье, 1987. – 165 с.
Клименко В.В. Психофізіологічні механізми праксису людини: монографія / В.В. Клименко. – К. : Видавничий дім
«Слово», 2013. – 640 с.
Круцевич Т.Ю. Методы исследования индивидуального
здоровья детей и подростков в процессе физического воспитания / Т.Ю. Круцевич. – К. : Олимпийская литература,
– 232 с.
Марищук В.Л. Методики психодиагностики в спорте /
В.Л. Марищук, Ю.М. Блудов, В.А. Плахтиенко, Л.К. Серова. – М. : Просвещение, 1984. – 262 с.
Платонов К.К. Психологический практикум / К.К. Платонов. – М. : Высшая школа, 1980. – 165 с.
Практикум по общей и экспериментальной психологии:
учеб. пособие / В.Д. Балин, В.К. Гайда, В.А. Ганзен и др.;
под общ. ред. А.А. Крылова. – Л. : Изд-во Ленинградского
университета, 1987. – 255 с.
Шинкарюк А.І. Психомоторно-рівнева структура активності та свободи суб’єкта / А.І. Шинкарюк. – Кам’янецьПодільський : Оіюм, 2005. – 448 с.
Шинкарюк А. І. Практикум з психомоторики / А. І. Шинкарюк. – Кам’янець-Подільський: Оіюм, 2006. – 136 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.