До проблеми вивчення психічних станів особистості
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-29.%25pKeywords:
психічний стан, особистість, системний підхід, аналіз, людина, керуюча роль, індикатор індивідуальності, активна взаємодія особистості, розвиток, експериментальні дослідження.Abstract
Розглянуто питання, присвячені проблематиці вивчення психічних станів особистості. Здійснено порівняльний, структурно-систематичний аналіз викладеного матеріалу. Акцентовано, що дослідження психічних станів людини є актуальною проблемою сучасної психологічної науки. Визначено сучасний стан і тенденції розвитку зазначеної проблеми. Відстежуються різні підходи до тлумачення цих психологічних феноменів. Підкреслюється, що необхідність вивчення психічних станів людини пов’язана з використанням системного підходу до їх опису та аналізу. Розкрито впровадження поглядів і ідей вітчизняних та зарубіжних науковців, які в тій чи іншій мірі висвітлюють окремі аспекти зазначених питань. Зазначено, що виділення категорії психічних станів дозволило заповнити прогалину між психічними процесами та психічними якостями, а також сферами психічного та соматичного. Розкрито значущість вивчення закономірностей формування внутрішніх факторів збереження психологічного благополуччя особистості. Зазначено, що аналіз теоретичних і методологічних підходів, які існують у різноманітних наукових галузях, показує виключну складність психічних станів, і дозволяє зробити висновок про те, що науковці виділяють чотири структурних рівні станів: соціально-психологічний, психологічний, психофізіологічний, фізіологічний. Встановлено, що експериментальні дослідження підтверджують важливу роль у структурі станів соціально-психологічного й психологічного рівнів. Встановлено, що будь-який психічний стан є дещо цілісне, свого роду синдром. Зазначено, що, розглядаючи функцію психічних станів не як пасивну адаптацію людини до умов, що склалися на даний момент, а в плані активної взаємодії особистості і навколишнього середовища, можемо підкреслити, що функція психічних станів має також керуючу роль. Зроблено висновок, що пізнання природи психічних станів лежить не в площині власне станів і систематизації, а в аналізі їхньої ди наміки, розвитку і зв’язків з іншими психічними явищами, саме стан є дійсним індикатором індивідуальності, головною найхарактернішою ознакою психічних станів є високий ступінь їхньої суб’єктивності, адже саме через це психічні стани репрезентують людину як особистість.
References
Вундт В. Психология душевных волнений / В. Вундт // Психология эмоций: тексты. – М., 1984. – С. 49–50.
Дашкевич О.В. Опыт регуляции отрицательных эмоций /
О.В. Дашкевич // Психологические вопросы тренировки
и готовности спортсменов к соревнованию. – М., 1969. –
С.114–120.
Джеймс У. Психология / У. Джеймс; Под ред. Л.П. Петровской. – М. : Педагогика, 1991. – 369 с.
Кириленко Т.С. Психологія: емоційна сфера особистості :
навч. посібник. / Т.С. Кириленко. – К. : Либідь, 2007. –
с.
Ковалёв А.Г. Психология личности / А.Г. Ковалёв. – 3-е
изд., перераб. и доп. – М. : Просвещение, 1970. – 391 с.
Конюхов Н.И. Словарь-справочник по психологии / Н.И. Конюхов. – М., 1996. – 160 с.
Корнілова В.В. Історична ретроспектива й сучасні дослідження психічних станів / В.В. Корнілова // Вісник студентського
наукового товариства Горлівського державного педагогічного інституту іноземних мов. – Випуск
: Матеріали VII Міжрегіональної конференції молодих учених та аспірантів «Дослідження молодих науковців у галузі гуманітарних наук» /
В.В. Корнілова. – Горлівка : Вид-во ГДПІІМ, 2009. – С. 204–
Корнілова В.В. Переживання як відображення психічного
стану людини./ В.В. Корнілова // Збірник наукових праць:
філософія, соціологія, психологія. – Івано-Франківськ :
Вид-во Прикарпатського національного університету імені
Василя Стефаника, 2010. – Вип. 15. – Ч. 2. – 333 с.
Кузнєцов М.А. Емоційна пам’ять у мнемічній системі особистості: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня доктора
психол. наук: спец. 19.00.01. «Загальна психологія, історія
психології» / М.А. Кузнєцов. – Харків, 2008. – 40 с.
Куликов Л.В. Психогигиена личности. Вопросы психологической устойчивости и психопрофилактики : Учебное пособие / Л.В. Куликов. – СПб. : Питер, 2004. – 464 с.
Красновський В.М. Дослідження психічних станів: історія і
сучасність / В.М. Красновський // Практична психологія та
соціальна робота. – 2006. – № 12. – С. 24–28.
Левитов Н.Д. О психических состояниях человека / Н.Д. Левитов. – М., 1964. – 479 с.
Лерш Ф. Розуміння особи у психології. Гуманістична психологія / Ф. Лерш. – К., 2001. – Т. 1. – С. 93–112.
Мясищев В.Н. Личность и неврозы / В.Н. Мясищев. –
Л.: Издательство Ленинградского университета, 1960. –
с.
Основи психології : Підручник / За заг. ред. О.В. Киричука,
В.А. Роменця. – 2-ге вид., стереотип. – К. : Либідь, 1996. –
с.
Ошанин Д.А. Предметное действие и оперативный образ. –
Серия : Психология отечества. Избранные психологические
труды, МОДЭК, МПСИ / Д.А. Ошанин. – Воронеж, 1999. –
с.
Петров И.Г. Парадоксы состояния как реальности и понятия / И.Г. Петров. // Мир психологии. – 1998. – № 2. – С.8–
Платонов К.К. Краткий словарь системы психологических
понятий : Учеб. пособие для учеб. заведений профтехобразования. – 2-е изд., перераб. и доп. / К.К. Платонов. – М. :
Высш. шк., 1984. – 174 с.
Психические состояния / Сост. и общая редакция Л.В. Куликова. – СПб. : Издательство «Питер», 2000. – 512 с. : ил. –
Серия : «Хрестоматия по психологии».
Прохоров А.О. Саморегуляция психических состояний: феноменология, механизмы, закономерности / А.О. Прохоров. – М. : ПЕРСЭ, 2005. – 352 с.
Прохоров А.О. Семантические пространства психических
состояний / А.О. Прохоров. – Изд. 2-е стереотип. – Дубно :
Феникс, 2005. – 280 с.
Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии / С.Л. Рубинштейн. – СПб. : Издательство «Питер», 2000. – 712 с.
Рузавин Г.И. Диалектика и современное научное мышление /
Г.И. Рузавин // Философские науки. – 1991. – № 6. – С. 3–
Рузавин Г.И. Синергетика и категории самодвижения и развитие материи / Г.И. Рузавин. // Проблемы философской
методологии. – М., 1991. – С. 3–19.
Семиченко В.А. Психические состояния / В.А. Семиченко. –
К. : Майстер S, 1998. – 208 с.
Симонов П.В. Информационная теория эмоций // Психология эмоций. Тексты / П.В. Симонов; Под ред. В.К. Вилюнаса, Ю.Б. Гиппенрейтер. – М. : Издательство Московского
университета, 1984. – 288 с.
Сухарева Г.Е. Клинические лекции по детской психиатрии /
Г.Е. Сухарева. – М. : Медицина, 1980. – 319 с.
Уитроу Дж. Естественная философия времени / Дж. Уитроу / Пер. с англ. – 2-е изд. – М. : Едиториал УРСС, 2003. –
с.
Чебыкин А.Я. Учитель и эмоциональная регуляция учебно-познавательной деятельности школьников / А.Я. Чебыкин // Вопросы психологии. 1989. – № 6. – С. 42–
Pawlik K. OkologischePsychologie: Entwicklung, Perspektive
und Aufbaueines Forschungsprogramms / K. Pawlik,
K. Stapf. // Umwelt und Verhalten. – Bern, 1992. – S. 9–
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.