Особливості перцептивних дій підлітків при вивченні предметів з варіативною формою
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-29.%25pKeywords:
варіативна форми предмета, сприйняття, перцептивні дії, підлітки, предмети з варіативною формою, предмети з жорсткою формою, точність шкали, шкала пружності.Abstract
У статті проаналізовано результати досліджень перцептивних дій підлітків з предметами варіативної форми. Виявлено специфіку перцептивних дій з варіативними предметами, яка полягає в тому, що цей вид перцептивних дій використовується людиною не для виявлення або ідентифікації, упізнання предметів, але служить для формування особливої признакової шкали для оцінки варіативної форми предмета. Цей вид перцептивних дій слід співвідносити з завуальованою метою сприймаючої системи людини – кодувати функцію відбиваного предмета і мету дії з ним в практичній діяльності людини не в образах предметів, а вибором шкал. Встановлено, що при вивченні варіативних предметів пріоритетне значення має шкала пружності предметів. Ця шкала дозволяє оцінити міру змінності або варіативності предмета на підставі суб’єктивних оцінок людиною відмінностей предметів із варіативною формою. Підтверджено, що оцінка варіативності предмета не є ефектом змішення і не корелює з оцінкою інших параметрів предмета (наприклад, форми і розміру предметів). Шкала оцінки розміру предмета і шкала оцінки його форми, які використовувалися в дослідах А.В. Запорожця при інших видах перцептивних дій, не використовуються при оцінці варіативної форми предмета. Досліджено, що шкала оцінки варіативної форми предмета (шкала пружності) має важливе значення при сприйнятті предметів з варіативною формою, але також вона не використовується при сприйнятті розміру жорсткого за формою предмета. Ця шкала (пружності) є репрезентативним індикатором сформованості у підлітка навички сприймати предмети варіативної форми й оцінювати міру їх мінливості.
References
Ганзен В.А. Восприятие целостных объектов / В.А. Ганзен. –
Ленинград : ЛГУ, 1974. –160 с.
Морина Н.Л. Восприятие упругости и медицинская диагностика / Н.Л. Морина // Психологическая наука и образование. – 2002. – № 4. – С. 70–87.
Лосик Г.В. Перцептивные действия человека. Кибернетический аспект / Г.В. Лосик. – Минск : ОИПИ НАН Беларуси,
– 138 с.
Соколов Е.Н. Восприятие и условный рефлекс. Новый
взгляд / Е.Н. Соколов. – М. : МГУ, 2003. – 288 с.
Северин А.В. Перцептивные действия подростков при восприятии предметов с вариативной формой / А.В. Северин //
Психология. –2011. – № 1. – С. 7–13.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.