Розвиток функціонально-рольової структури особистості психолога
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-29.%25pKeywords:
рольова структура особистості психолога, емоційний інтелект, емпатія, рефлективність, розвивальна програма.Abstract
У статті розглянуто функціонально-рольові особливості особистості психолога. Представлено етапи програми розвитку рольової структури особистості майбутнього психолога, а також результати перевірки ефективності запропонованої програми. Показано, що програма включає три етапи: мотиваційний, емоційно-рефлексивний та рольовий, які передбачають розвиток емоційного інтелекту, емпатії, рефлективності та професійно важливих якостей, що відповідають рольовій структурі особистості психолога. Визначено, що метою мотиваційного етапу має бути забезпечення позитивної мотивації до участі в розвивальній програмі (перша стадія спрямована на забезпечення позитивної мотивації до участі в розвивальній програмі через ознайомлення з її метою та змістом, а друга стадія передбачає забезпечення позитивної мотивації до участі в розвивальній програмі через ознайомлення з мотивацією керівника розвивальної програми, яка спричинила її створення та впровадження). Також у статті розкрито сутність емоційно-рефлексивного етапу розвивальної програми, спрямованого на розвиток компонентів афективної сфери функціонально-рольового простору особистості психолога (емоційного інтелекту, рефлексивності та професійної емпатії майбутніх психологів), а також комунікативно-рольового етапу, який передбачав розвиток компонентів конативної сфери функціонально-рольового простору особистості психолога (якостей і здатностей, необхідних для відігрівання професійних ролей психолога-консультанта, тренера, психотерапевта, вченого, вчителя). У статті доведено, що в результаті впровадження програми відзначено підвищення на статистично значущому рівні показників емоційного інтелекту, емпатії, комунікативних та організаторських умінь, а також рефлексивності та рольової компетентності майбутніх психологів.
References
Горностай П.П. Личность и роль: ролевой подход в социальной психологии личности : монография / П.П. Горностай. –
Киев : Интрепресс ЛТД, 2007. – 312 с.
Карпов А.В. Психология метакогнитивных процессов личности/ А.В. Карпов, И.М. Скитяева. – М. : Изд-во «Институт
психологии РАН», 2005. – 352 с.
Саннікова О.П. Феноменологія особистості: Вибрані психологічні праці / О.П. Саннікова. – Одеса : СМИЛ, 2003. –
с.
Фетискин Н.П. Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп / Н.П. Фетискин,
В.В. Козлов, Г.М. Мануйлов. – М. : Изд-во Института Психотерапии, 2002. – 490 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.