Психолого-педагогічні умови становлення відповідальності у підлітковому віці
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-28.%25pKeywords:
відповідальність, совість, високі смисли, типи відповідальності, важковиховувані і благополучні підлітки, метод вимоги, метод спільного вчинку, метод бесіди.Abstract
У статті проаналізовано та обґрунтовано необхідність підвищення рівня відповідальності в учнів підліткового віку в сучасних соціокультурних умовах. Визначено психолого-педагогічні умови становлення інтегральної відповідальності як здатності особистості орієнтуватися на власну совість, внутрішній моральний закон і вчиняти згідно нього. За результатами вивчення особливостей якості відповідальності у підлітків автором виділено та охарактеризовано типи просоціальної і асоціальної відповідальності, її прояви у благополучних і важковиховуваних учнів. Рекомендовано зв’язок відповідальності з такими поняттями, як совість, високі смисли життя, їх вплив на розвиток суб’єкта. У статті представлено методи діагностики якості відповідальності у сучасних підлітків. Наведено результати анкетування, авторського опитувальника «Як вчинити?», оригінальної проективної методики «Відпові дальність: як я її розумію», методики семантичного диференціалу. Досліджено особливості використання й очікуваний результат педагогічних методів вимоги і спільного вчинку в системі «вчитель- учень-колектив класу». Розглянуто роль педагогічної бесіди як умови формування і самовиховання у підлітків особистісної відповідальності. Визначено психолого-педагогічні умови, за яких відбувається становлення інтегральної якостi позитивної відповідальності у підлітків, а саме: у процесі постановки вчителем педагогiчних вимог учневі; у спільному вчинку педагога, учня та колективу класу; у ході самовиховання відповідальності.
References
Татенко В. Суб’єктно-вчинкова парадигма в сучасній психології / Віталій Татенко // Соціальна психологія. – № 1 (15). –
– C. 3–13.
Савчин М.В. Психологія відповідальної поведінки : [монографія] / М.В. Савчин. – Івано-Франківськ : Місто НВ,
– 280 с.
Гурлєва Т. Підліток : становлення відповідальності / Тетяна
Гурлєва. – К. : Шк. світ, 2010. – 128 с.
Фіцула М. М. Педагогіка : [навч. посіб. для студ. вищ. навч.
закл.] / М. М. Фіцула. – 3–тє вид., стер. – К. : Академвидав,
– 560 с. – (Альма-матір).
Фромм Э. Бегство от свободы / Э. Фромм. – Мн. : Харвест,
– 384 с.
Максимова Н. Психологічні засади ресоціалізації умовно засуджених підлітків / Наталія Максимова // Психологія. Педагогіка. Соціальна робота. – № 3/2012. – С. 67–71.
Шэффер Д. Дети и подростки: психология развития /
Д.Шэффер. – 6–е изд. (Серия «Мастера психологии») – СПб. :
Изд-во Питер–Юг, 2004. – 976 с.
Гурлєва Т.С. Значення, значимість та дієвість смислу життя: психологічна допомога у його становленні / Т.С. Гурлєва // Українська наукова школа психології та педагогіки
життєтворчості: досягнення, проблеми і перспективи розвитку : Ювілейний науково-методичний збірник / [За ред.
Л.В.Сохань, І.Г.Єрмакова та ін. – Запоріжжя : Видавництво
комунального закладу (Хортицький національний навчально-реабілітаційний багатопрофільний центр) Запорізької
обл. ради, 2013. – С. 152–161.
Гурлєва Т.С. Відповідальність, совість, високі життєві смисли у розвитку особистості по висхідній / Т.С. Гурлєва //
Практична психологія та соціальна робота. – 6 (171), 2013. –
С. 67–73.
Москаленко В.В. Соціальні ідеали як виявлення творчої сутності свідомості особистості / В. В. Москаленко // Психологія і особистість. – № 1 (5), 2014. – С. 31–44.
Дзюбко Л.В. Особливості становлення самодетермінації
особистості підлітка / Л. В. Дзюбко // Матеріали Науковопрактичного семінару «Актуальні питання психологічного
забезпечення навчально-виховного процесу у вищих навчальних закладах», (Київ, 28 листопада 2013 року). – К.,
– С. 29–32.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.