Особливості взаємозв’язку професійних настанов та особистісної тривожності старшокласника
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-28.%25pKeywords:
професійні настанови, незалежність професійного вибору, самооцінка можливостей професійного вибору, оптимізм професійного вибору, рішучість професійного вибору, особистісна тривожність, професійне самовизначення, старшокласник, ранній юнацький вік.Abstract
У статті на основі аналізу психолого-педагогічної літератури вивчено підходи щодо проблеми професійних настанов у ранньому юнацькому віці. Встановлено, що професійна настанова виступає прагненням особистості отримати спеціальну підготовку, оволодіти професією, досягнути в ній успіху, певного соціального статусу; готовністю суб’єкта до виконання обов’язків, норм, функцій певної професійної ролі, що включає як позитивне ставлення до професійної діяльності, так і професійні уміння для здійснення цієї діяльності, та пов’язана з активним вибором завдань та моделюванням власної поведінки. Визначено, що основними типами професійних настановлень учнів старших класів виступають такі як нерішучість у професійному виборі, оптимізм стосовно професійного вибору, самооцінка можливостей професійного вибору та залежність у здійсненні професійного вибору. Встановлено, що професійні настанови старшокласників характеризуються суперечливими тенденціями. Значній кількості учнів старших класів властиві недостатні рішучість і самостійність, занижена самооцінка професійного вибору. На основі отриманих емпіричних даних дослідження взаємозв’язку професійних настанов учнів старших класів з їх тривожністю робиться висновок про те, що тривожність особистості старшокласника тісно пов’язана з його професійними настановами. Зокрема, високий рівень тривожності особистості юнака негативно позначається на його рішучості та оптимізмові професійного вибору і пов’язаний із заниженою самооцінкою можливостей професійного вибору.
References
Божович Л.И. Этапы формирования личности в онтогенезе /
Л.И. Божович // Вопросы психологии. – 1979. – №4. – С. 23–33.
Болучевская В.В. Ценностные ориентации и социально-психологические установки будущих специалистов помогающих профессий в процессе их профессионального самоопределения / В.В.Болучевская // Медицинская психология :
электр. научн. журнал. – 2010. – №3 // Режим доступа:
http://www.medpsy.ru/mprj/archiv_global/2010_3_4/
nomer/nomer05.php
Загальна психологія: практикум : навч. посіб. для студ. вищ.
навч. закл. / В. В. Волошина, Л. В. Долинська, С. О. Ставицька, О. В. Темрук. – К. : Каравела, 2005. – 280 с.
Климов Е.А. Психология профессионала / Е.А.Климов. –
М. : ИПП, 1996. – 400 с.
Климов Е.А. Психология профессионального самоопределения / Е.А.Климов. – М. : Академия, 2004. – 304 с.
Кон И.С. Психология ранней юности: Книга для учителя /
И. С. Кон. – М. : Просвещение, 1989. – 245 с.
Кондаков И.М. Диагностика профессиональных установок
подростков / И.М.Кондаков // Вопросы психологии. – №2. –
– С. 122 – 130.
Кулик Н.І. Професійно-орієнтована установка підлітка як
системоутворюючий фактор готовності до професійного самовизначення / Н. І. Кулик // Педагогічний процес: теорія
і практика : зб. наук. пр. Вип. 2 / Київ. ун-т ім. Бориса Грінченка, Благодійний фонд ім. Антона Макаренка ; [голов. ред.
Світлана Сисоєва ; редкол.: Людмила Хоружа та ін.]. – Київ :
Едельвейс, 2012. – 224 с. – С. 204–211.
Левитан К.М. Профессиональное развитие личности педагога в послевузовский период : Дис. доктора пед. наук :
00.01 / К.М. Левитан. – Екатеринбург, 1993. – 393 с.
Маркова А.К. Психология профессионализма / А.К.Маркова. – М., 1996. – 309 с.
Парфенова Е.В. Формирование и развитие профессиональных
установок как компонента профессиональной направленности будущего специалиста : автореф. дис… канд. психол.
наук : 19.00.07. / Елена Владимировна Парфенова. – М.,
– 21 с.
Пряжников Н.С. Профессиональное самоопределение в
культурно-исторической перспективе / Н.С.Пряжников //
Вопросы психологии. – 1996. – №1. – С.64.
Узнадзе Д.Н. Общая психология / Д.Н. Узнадзе / Под ред.
И.В. Имедадзе. – М. : Смысл, 2004. – 413 с.
Чистякова С.Н. Образовательно-профессиональное самоопределение / С.Н.Чистякова, Н.Ф.Родичев. – М.: Педагогический университет, 2007. – 150 с.
Чугунова Э.С. К вопросу о структуре социально-психологических установок в системе формирования социогенных потребностей / Э.С. Чугунова, B.C. Дудченко // Проблемы формирования социогенных потребностей. – Тбилиси, 1974. – С.
–119.
Ясточкіна І. А. Психологічні чинники виникнення та корекція особистісної тривожності у ранньому юнацькому віці: автореф. дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07 / І. А. Ясточкіна;
Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. – К., 2011. – 20 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.