Процесуально-динамічний зміст проектування розв’язку творчих математичних задач
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-28.%25pKeywords:
творче математичне мислення, процес проектування розв’язку, мікроетапи процесу проектування розв’язку.Abstract
У статті розглядаються питання стосовно психологічної сутності процесу проектування розв’язку творчої математичної задачі. За результатами аналізу досліджень математичного мислення авторами констатовано його творчий характер та означено підхід до його вивчення через аналіз мисленнєвих дій при розв’язанні творчих математичних задач. Процес проектування розв’язку задачі вважається одним із складових творчого математичного мислення і за своєю сутністю є процесом висування й перевірки гіпотез. Авторами здійснено процесуально-динамічний аналіз проектування розв’язку творчої математичної задачі. Виділено та описано мікро етапи процесу проектування: визначення орієнтирів, виникнення провідної ідеї розв’язку, виділення конкретної ланки для початку розв’язку, побудова логічних зв’язків між елементами, настання суб’єктивної впевненості у правильності розв’язку. Описано виникнення і функціонування мисленнєвих орієнтирів при розв’язанні творчих математичних задач, їх роль у структуруванні інформації та зародженні різноманітних гіпотез аж до головної гіпотези – провідної ідеї. Обґрунтовано організуючу роль провідної ідеї у пошуковому процесі, яка визначає напрям мисленнєвих дій, зміст гіпотез, що виникають у подальшому. Зміна напрямку пошуку розв’язку можлива лише після зміни провідної ідеї. Зроблено акцент на значущості суб’єктивної впевненості у якості отриманого результату, у можливості продовження мисленнєвих дій у випадку, коли така впевненість не настає.
References
Адамар Ж. Исследования психологии процесса изобретения
в области математики [Текст] / Ж. Адамар. – М. : Соврадио,
– 152 с.
Бурбаки Н. Архитектура математики [Текст] / Н. Бурбаки –
М. : Знание, 1972. – 32 с.
Вертгеймер М. Продуктивное мышление [Текст] / М. Вертгеймер. – М. : Прогресс, 1987. – 336 с.
Гурова Л.Л. Психологический анализ решения задач
[Текст] / Л.Л. Гурова. – Воронеж : Изд-во ВГУ, 1976. – 327 с.
Крутецкий В.А. Психология математических способностей
школьников [Текст] / В.А. Крутецкий. – М. : Просвещение. – 1968. – 432 с.
Мордухай-Болтовский Д.Д. Философия. Психология. Математика [Текст] / Д.Д. Мордухай-Болтовский. – М. :
Серебряные нити, 1998. – 552 с.
Пойя Д. Математическое открытие [Текст] / Д.Пойя. – М. :
Наука, 1976. – 448 с.
Пуанкаре А. О науке [Текст] / А. Пуанкаре. – М. : Наука,
– 735 с.
Шапиро С. И. От алгоритмов – к суждению. Эксперименты по
обучению элементам математического мышления [Текст] /
С. И. Шапиро. – М. : Сов. радио, 1973. – 287 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.