Психологічні аспекти активізації творчого медичного мислення студентів-стоматологів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-28.%25pKeywords:
творче медичне мислення, процес розуміння, процес прогнозування, процес апробації, мисленнєвий тренінг, «КАРУС», причинно-наслідкові запитання.Abstract
Здійснено аналіз наукових підходів стосовно проблеми активізації та оптимізації творчого мисленнєвого процесу. Виокремлено умови, що впливають на творчий процес, а саме: комфорт умов розумової праці, можливість раціонального вибору інформації. За результатами вивчення сутності творчого мислення та діяльності в галузі медицини (зокрема, стоматології) виділено істотні складові процеси медичного мислення: процесу розуміння, процесу прогнозування, процесу апробації та специфічних складових процесів стоматологічної діяльності – дотримання стандартів, економічної доцільності, естетичного компонента та технічної допустимості реалізації завдання. Акцентовано увагу на необхідності активізації всіх мисленнєвих складових розв’язання творчих медичних задач. Розглядаються психологічні засади впровадження творчого тренінгу для активізації процесу медичного мислення майбутніх лікарів-стоматологів. Обґрунтовано можливість позитивного впливу на якість творчого медичного мислення за допомогою прийомів тренінгової системи «КАРУС» та апробації задач серією спеціальних запитань. Описано сутність розробленого та апробованого автором тренінгу мисленнєвої діяльності, спрямованої на вирішення стоматологічних проблем. Наголошено на можливості його впровадження при вивченні будь-яких спеціальних дисциплін паралельно з навчальним процесом. Доведено позитивний вплив застосованого тренінгу, що проявляється в активізації складових мисленнєвих процесів, що мають місце в діяльності лікарів-стоматологів протягом усіх етапів розв’язування ними нестандартних стоматологічних задач.
References
Альтшуллер Г.С. Теория решения изобретательских задач
[Текст] / Г.С. Альтшуллер. – М. : Моск. рабочий, 1979. –
с.
Богоявленская Д.Б. О предмете и методе исследования творческих способностей [Текст] / Д.Б. Богоявленская // Психол. журн. – 1995. – Т. 16, № 5. – С. 49–58.
Буш Г.Я. Основы эвристики для изобретателей [Текст]:
[учеб.-метод. пособие для нар.университетов тех. творчества] / Г.Я. Буш. – Рига : Знание, 1977. – 95 с.
Вертгеймер М. Продуктивное мышление [Текст] / Макс
Вертгеймер. – М. : Книга по требованию, 2012. – 302 с.
Дружинин В.Н. Когнитивные способности: структура, диагностика, развитие [Текст] / Н.В. Дружинин. – М. : ПЕР СЭ;
СПб. : ИМАТОН-М, 2001. – 224 с.
Костюк Г.С. Навчально-виховний процес і психологічний розвиток особистості [Текст] / Г.С. Костюк; [упоряд. Г.О. Балл та ін.]. – К. : Радянська школа, 1989. –
с.
Ляшук П.М. Клініка – вища школа лікарської майстерності
[Текст] / П.М. Ляшук, В.П. Пішак // Буковинський медичний вісник. – 2007. – Т.11, №1. – С. 151–153.
Мойсеєнко Л.А. Формування творчого мислення студентів як основа успішної праці майбутнього лікаря [Текст] /
Л.А. Мойсеєнко, Н.М. Мойсеєнко // Актуальні проблеми
психології: проблеми психології творчості : Зб. наук праць
Інституту психології ім. Г.С.Костюка НАПН України – К. –
– Т.12. – Вип.15. – Ч.1. – С. 271–278.
Мойсеєнко Л.А. Формування мислення майбутнього інженера в процесі вивчення математики [Текст] / Л.А. Мойсеєнко,
Л.М. Шегда // Прикарпатський вісник НТШ. Думка. – Івано-Франківськ : Плай, 2012. – №3(19). – С. 140–152.
Моляко В.А. Психологическая система творческого тренинга «КАРУС» [Текст] / В.А. Моляко; Общество «Знание»
Украины, Украинский дом экономических и научно-технических знаний. – К. : Знание, 1996. – 44 с.
Семенов И.Н. Проблемы рефлексивной психологии решения
творческих задач [Текст]: монография / И.Н. Семенов. – М. :
НИНОПП АПН СССР, 1990. – 215 с.
Степанов С.Ю. Методологический анализ психологических
подходов к проблеме формирования творческого мышления
[Текст] / С.Ю. Степанов, И.Н. Семенов // Философско-методологические аспекты гуманитарных наук. – М. : Политиздат, 1981. – С. 69–72.
King A. Inquiring minds really do want to know: using questioning to teach critical thinking. Psychologists teach critical
thinking [Special issue] // Teaching of Psychology. – 1995. –
РР. 13–17.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.