Роль самооцінки особистості майбутніх психологів у формуванні професійних очікувань у навчальному процесі

Authors

  • К.П. Радзівіл

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-28.%25p

Keywords:

професійні очікування, самооцінка, «образ Я», професійна самосвідомість, професійні домагання.

Abstract

У статті здійснено теоретичний аналіз науково-теоретичних підходів щодо ролі самооцінки особистості майбутнього психолога у формуванні адекватних професійних очікувань на етапі професійної підготовки. Аналіз теоретичних джерел дослідження феномена очікувань допоміг встановити взаємозв’язок між самооцінкою та її впливу на подальшу професіоналізацію й професійні очікування майбутнього психолога. Визначено важливість адекватної самооцінки у формуванні особистості майбутніх фахівців як передумови формування професійних очікувань. Аналіз наукових робіт вказує на вплив самооцінки на суб’єктивні очікування в професійній сфері. Самооцінка, сформована ще в дитинстві, відображає тенденційність очікувань, яка реалізується у професійному становленні. «Образ Я», який є когнітивним утворенням психіки, під тиском невдач або успіхів підлягає оцінюванню індивідом ефективності «Я-концепції». Професійна складова займає важливе місце у «Я-концепції» майбутнього психолога, ставлення до якої формується в дитинстві під час ігрової та трудової діяльності з батьками. Саме ігрова діяльність є прототипом майбутньої професійної діяльності з усіма деструктивними та конструктивними наслідками. Теоретичний аналіз призвів до висновку, що при оптимальних відносинах у сім’ї з дитиною рівень очікувань останньої високий, а рівень домагань помірний. Низький рівень очікувань пов’язаний з проявом гіперопіки батьків, а гіперконтроль – до завищення обох рівнів. Фрустрація потреб дитини сприяє формуванню низького рівня очікувань і високого рівня домагань. Зроблено висновок, що неадекватна самооцінка насамперед проявляється у високому рівні домагань та при низьких професійних очікуваннях. Підсумовано, що, ставлячи перед собою надскладні завдання, майбутній фахівець має величезну ймовірність на невдачу та підтвердження своїх невисоких очікувань, що в подальшому не сприятиме навчально-професійній мотивації. Наголошено, що важливість високого рівня професійних очікувань пов’язана з адекватною самооцінкою та впевненістю в успіхові у професійній діяльності. Зроблено висновок, що дослідження ролі самооцінки у формуванні професійних очікувань дозволяє вийти на розуміння суб’єктивного плану свідомості студента, яка підлягає психокорекційній роботі. За допомогою корекції самооцінки майбутнього психолога можливе не тільки покращення його особистісної сфери шляхом усунення протиріч, а й ефективний вплив на очікування фахівця щодо своєї професійної ефективності у сьогоденні та майбутньому.

References

Абульханова-Славская К. А. Стратегия жизни / К. А. Абульханова-Славская. – М. : Мысль, 1991. – 299 с.

Боришевський М. Дорога до себе : монографія / Мирослав

Боришевський. – К. : Академвидав, 2010. – 416 с.

Джемс У. Психология / У. Джемс; под ред. Л.А. Петровской. – М. : Педагогика, 1991. – 368 с.

Климов Е.А. Введение в психологию труда : Учебник для вузов / Е.А. Климов. – М. : Культура и спорт, ЮНИТИ, 1998. –

с.

Кон И.С. Открытие «Я» / И.С. Кон. – М. : Политиздат,

– 367 с.

Кочнева Е.М. Концептуальные основы подготовки студентов к проектированию будущей профессиональной деятельности / Е.М. Кочнева. – Н. Новгород : НГПУ им. К. Минина,

– 156 с.

Краснощеченко И.П. Ценностные основания психологического образования / И.П. Краснощеченко // Психология в

вузе. – 2007. – № 3. – С. 37–48.

Маленов А.А. Особенности формирования профессионального самосознания в процессе получения психологического

образования / А.А. Маленов // Профессиональное самосознание и экономическое поведение личности : Труды IV международной научной интернет-конференции, январь – март

г./отв. ред. Е.Г. Ефремов, М.Ю. Семенов. – Киев : «Издательство Простобук», 2011. – С.177–189. – Режим доступа

к журналу: http://www.twirpx.com

Маркова А.К. Формирование мотивации учения: Кн. для

учителя / А.К. Маркова Т.А. Матис, А.Б. Орлов. – М .: Просвещение, 1990. – 192 с.

Маркова А.К. Психология профессионализма / А. К. Маркова. – М. : МГФ «Знание», 1996. – 308 с.

Мейли Г. Структура личности / Г. Мейли// Экспе риментальная психология / Ред. П. Фресса и Ж. Пиаже. – М. :

Прогресс, 1975. – Вып. V. – С. 197–283.

Панок В.Г. Основи практичної психології : підручник/

В. Панок, Т. Титаренко, Н. Чєпелєва та ін. – К. : Либідь,

– 536 с.

Попович І.С. Самооцінка як критерій соціально-психологічних очікувань / І.С. Попович // Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка НАПН України / За ред.

С.Д. Максименка. – Т. XII, част. 3. – К., 2010. – С.326–333.

Сапогова Е.Е. Возможности психологического сопровождения профессиональной карьеры провинциальных психологов

/ Е.Е. Сапогова // Психология в вузе. – №3. – 2007. – С. 5–18.

Столин В.В. Самосознание личности: Монография / В.В. Столин. – М. : Изд-во МГУ, 1983. – 284 с.

Трофімов Ю.Л. Психологія: підручник / Ю.Л. Трофімов,

В.В. Рибалка, П.А. Гончарук та ін.; за ред. Ю.Л. Трофімова. – 3-тє вид., стереотип. – К. : Либідь, 2001. – 560 с.

Уровень притязаний. Психология личности : Тексты / [К. Левин, Т. Дембо, Л. Фестингер, Сирс П.]; Под ред. Ю.Б. Гиппенрейтер, А.А. Пузырея. – М. : Изд-во Московского Университета, 1982. – 288 с.

Хьелл Л. Теории личности / Л. Хьелл, Д. Зиглер. – 3-е изд. –

СПб. : Питер, 2005. – 607 с.

Чеснокова И.И. Проблема самосознания в психологии /

И.И. Чеснокова. – М. : Наука, 1977. – 144 с.

Шнейдер Л.Б. Профессиональная идентичность : монография / Л.Б. Шнейдер. – М. : МОСУ, 2001. – 272 с.

Murray H.A. Explorations in Personality / H.A. Murray. –

New York: Oxford University Press, 1938. – РР. 36–44.

Rogers C.R. A theory of therapy, personality and interpersonal

relationships as developed in the client-centered Framework /

C.R. Rogers // Psychology; A study of a Science study. I. Concoptual and Systematic. –N.Y., 1959. –Vol.3. – P.131–147.

How to Cite

Радзівіл, К. (2019). Роль самооцінки особистості майбутніх психологів у формуванні професійних очікувань у навчальному процесі. Collection of Research Papers "Problems of Modern Psychology", (28). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-28.%p