Психологічні особливості взаємодії директора малокомплектної сільської школи з учителями в умовах конфлікту
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-28.%25pKeywords:
педагогічний конфлікт, конфліктологічна компетентність, конфліктологічна готовність, конфліктологічна культура, міжособистісні взаємини, педагогічний колектив.Abstract
У статті висвітлено результати теоретичних та експериментальних досліджень проблеми взаємин керівників педагогічних колективів із учителями в ситуації конфлікту. Проаналізовано різні точки зору вчених на природу педагогічних конфліктів та причини їх виникнення. Розглянуто специфічні особливості педагогічних конфліктів у малокомплектній сільській школі. Доведено залежність частоти конфліктів у педагогічному колективі від особистісних якостей керівника школи. Встановлено, що психологічна готовність директора школи до взаємодії з учителями в умовах конфлікту забезпечує здійснення ефективної управлінської діяльності в умовах «потенційного» та «реального» конфлікту. Подано теоретичну модель психологічної готовності директора школи до взаємодії з колективом в умовах конфлікту. Визначено основні чинники, які мають вплив на формування психологічної готовності керівників шкіл до взаємодії з учителями в умовах конфлікту: соціально-демографічні (вік керівників) та організаційно-професійні (стаж управлінської діяльності). Розглянуто відповідні показники та методичні прийоми діагностики їх сформованості. Отримані емпіричні дані показали, що у переважної більшості директорів малокомплектних шкіл недостатній рівень сформованості основних компонентів психологічної готовності до взаємодії з учителями в умовах конфлікту. У керівників малокомплектних сільських шкіл виявлено високий рівень тривожності, фрустрації та агресивності. Доведено, що набутий досвід дій у конфліктних ситуаціях дає можливість керівнику передбачити потенційний конфлікт, вчасно його розв’язати й оптимізувати стосунки у педагогічному колективі. Зроблено висновок про необхідність спеціальної підготовки керівників малокомплектних сільських шкіл до взаємодії з педагогічним колективом у ситуації конфлікту.
References
Волкова Н.П. Професійно-педагогічна комунікація /
Н.П.Волкова. – К. : ВЦ «Академія», 2006. – 216 с.
Кабаченко Т.С. Психология в управлении человеческими
ресурсами / Т.С.Кабаченко. – М., СПб., К. : ПИТЕР, 2003. –
с.
Карамушка Л.М. Психологічні основи управління в системі
середньої освіти / Л.М.Карамушка. – К. : Ін-т змісту та методів навчання, 1997. – 180 с.
Коломінський Н.Л. Психологія педагогічного менеджменту / Н.Л.Коломінський. – К. : МАУП, 1996. –176 с.
Ложкин Г.В. Практическая психология конфликта /
Г.В. Ложкин, Н.И. Повякель. – К. : МАУП, 2002. – 256 с.
Максименко С.Д. Психологія в соціальній та педагогічній
практиці / С.Д.Максименко. – К. : Наукова думка, 1998. –
с.
Мусатов С.О. Психологічний вимір педагогічної комунікації / С.О.Мусатов // Педагогіка і психологія. – 2004. – №2. –
С. 57–64.
Орбан-Лембрик Л.Е. Психологія управління: посібник /
Л.Е.Орбан-Лембрик. – К. : Академвидав, 2003. – 568 с.
Психологические проблемы социальной регуляции поведения / Под. ред. Е.В.Шорохова, М.И.Бобнева. – М. : Наука,
– 368 с.
Семиченко В.А. Проблемы мотивации и деятельности человека / В.А.Семиченко. – К. : Миллениум, 2004. – 521 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.