Мотиваційний аспект ставлення старшокласників до психічного здоров’я
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-28.%25pKeywords:
самоактуалізація, мотивація, психічне здоров’я, особистість, потреби, цінності, мотив.Abstract
В статті визначається мотиваційний аспект як один із показників психічного здоров’я старшокласників. Автором проаналізовано поняття мотивації та самоактуалізації, їх трактування вітчизняними та закордонними психологами. Визначено рівень самоактуалізації учнів, який мотивує старшокласників до досягнення психічного здоров’я і позитивного ставлення до нього. Встановлено, що проблема самоактуалізації особистості в юнацькому віці в умовах сучасних соціальних трансформацій набуває особливої актуальності в зв’язку з тим, що даний віковий період є початком прийняття відповідальності за своє майбутнє життя при відсутності власного досвіду. Виявлено, що необхідна умова самоактуалізації – знаходження людиною самої себе. Отже, прагнення до самоактуалізації мотивує особистість до розвитку і вияву своїх можливостей, робить її вільною у виборі власного життєвого шляху. Описано результати емпіричного дослідження, який показав, що прагнення до самоактуалізації в більшій мірі проявляється в учнів 11-х класів, а саме прагнення до самоактуалізації особистості є важливою ознакою психічного здоров’я та ціннісного до нього ставлення. Встановлено, що ці учні мають більш виражений ступінь орієнтації в часі, вони поділяють цінності самоактуалізуючої особистості. Також в даної категорії учнів спостерігається більш високий ступінь автономності та аутосимпатії, які є природною основою та одним із визначальних критеріїв психічного здоров’я особистості. Крім того, теоретичний аналіз довів, що необхідно формувати бажання, інтерес, потребу на досягнення психічного здоров’я та ціннісного ставлення до нього. Проблема ціннісного ставлення до психічного здоров’я школярів буде вирішуватися за умови формування відповідної мотивації на позитивне ставлення до психічного здоров’я.
References
Анцыферова Л.И. Психология саморегулирующейся личности в работах А. Маслоу / Л.И. Анцыферова // Вопросы
психологии, 1979, № 4. – 201 с.
Диагностика самоактуализации личности (А.В. Лазукин
в адаптации Н.Ф. Калиной) / Н.П. Фетискин, В.В. Козлов,
Г.М. Мануйлов. Социально-психологическая диагностика
развития личности и малых групп. – М., 2002. – 490 c.
Иванников В.А. Формирование побуждения к действию /
В.А. Иванников // Вопросы психологии. – 1985. – № 3. –
c.
Ильин Е.П. Мотивация и мотивы / Е.П. Ильин. – СПб. : Питер, 2000. – 512 с.
Ломов Б.Ф. Методологические и теоретические проблемы
психоло гии / Б.Ф. Ломов. – М. : Наука, 1984. – 444 с.
Маслоу А. Мотивация и личность /пер с англ. A.M. Татлыдаевой / А. Маслоу. – СПб. : Евразия, 1999.– 479 с.
Маслоу А. Новые рубежи человеческой природы / пер. с
англ. Г.А. Балл, А.П. Погребский. – М. : Смысл, 1999. –
с.
Маслоу А. Психология бытия / А. Маслоу. – М. : «Рефлбук», «Ваклер», 1997. – 300 с.
Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии : В 2 т. – Т. 2 /
С.Л. Рубинштейн. – М. : Педагогика, 1989. – 488 с.
Сидоренко А.В. Методы математической обработки в психологии / А.В. Сидоренко. – СПб. : ООО «Речь», 2004. – 350 с.
Чепелєва Н.В. Теоретичне обґрунтування моделі практичного психолога / Н.В. Чепелєва, Н.І. Пов’якель // Психологія :
Збірник наукових праць. – Вип. 3. – К., 1998. – 385 c.
Чимарієв В.М. Оцінка адаптаційних можливостей дітей
в умовах навчання в інноваційному освітньому закладі /
В.М. Чимарієв, Н.Н. Малярчук // Валеологія. – 2000. –
№1. – 91 c.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.