Психокорекція особистісних проблем жінок у ситуації сімейної кризи методом кататимно-імагінативної психотерапії
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-28.%25pKeywords:
кататимно-імагінативна психотерапія, символ-драма, кризисні стани жінок, сімейна криза, неврози, психосоматичні захворювання, механізми психотерапевтичного впливу, безконфліктне ресурсне підживлення, творче вирішення проблем, психологія self.Abstract
У статті проаналізовано особливості психокорекції особистісних проблем жінок в ситуації сімейної кризи методом кататимно-імагінативної психотерапії. Встановлено, що найбільш помітними трансформації суб’єктивної картини життєвого шляху стають на етапі переживання особистістю стресогенних життєвих подій, критичних ситуацій. Проаналізовано стан жінок у проблемних сім’ях та розлучених жінок. Аналіз демонструє деструктивне реагування жінок, наявність страхів, високого рівня соматизації, міжособистісної сензитивності, тривожності, депресії, агресивності, ворожості, фобічної тривожності, психосоціального стресу, паранояльної симптоматики, низького рівня саморегуляції, стресостійкості, локус контролю, асертивності тощо. Визначено, що в символ-драмі поєднуються переваги багатого спектра психотерапевтичних технік, які займають полярні положення: класичного і юнгіанського аналізу, поведінкової психотерапії, гуманістичної психології, Еріксонівського гіпнозу і аутотренінгу. Психотерапевтичний спектр даного методу базується на розкритті несвідомих конфліктів, розповсюджується на області творчого розвитку і задоволення архаїчних потреб. Описуються три складові символ-драми або три основних механізми психотерапевтичного впливу: конфліктна, ресурсна (безконфліктна) та креативна складова. Проаналізовано ефективність деяких мотивів у випадку певних захворювань і патологічних симптомів. Зроблено висновок про те, що метод кататимного переживання образів – це метод, у якому безпосередньо підходять до розуміння символу як відображення несвідомого конфлікту. За допомогою кататимного переживання образів можна компенсувати субхронічну картину хвороби, (недоступну для інших форм терапії), пацієнтки в значному ступені можуть самі керувати собою, своїми емоціями, своїм життям, перебудовувати свою поведінку відносно життєвих ситуацій і партнера.
References
Ландау Э. Одарённость требует мужества: психологическое
сопровождение одарённого ребенка / Э. Ландау; Пер. с нем.
А.П. Голубев. – М. : ACADEMIA, 2002. – 144 с.
Лёйнер Х. Кататимное переживание образов : Основная ступень; введение в психотерапию с использованием техники
сновидений наяву / Ханскарл Лёйнер ; пер. с нем.. – М. :
Эйдос, 1996. – 253 с.
Лёйнер Х. Третья составляющая символ-драмы : развитие креативности и творческое решение проблем / Ханскарл Лёйнер ;
пер. с нем. //Символ-драма : современное издание о психологи
и психотерапии. – Запорожье: Керамист, 2010. – С. 4-27.
Обухов Я.Л. Символ-драма и современный психоанализ /
Я. Л. Обухов. – Х. : Регион-информ, 1999. – 252 с.
Обухов Я.Л. Удовлетворение архаических потребностей
– использование метода символ-драмы [Электронный ресурс] / Я. Л. Обухов. – М., 2014. – Режим доступа: http://
symboldrama.ru/category/Obuchov_article10/
Leuner H. Lehrbuch der Katathyme-imaginativen Psychotherapie : Grundstufe, Mittclstufe, Oberstufe. – 3., korrigierte und
erw. Aufl. – Bern; Gottingen; Toronto; Seattle : Huber, 1994.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.