Взаємозв’язок мовлення та пізнавальної сфери студентів у контексті оволодіння іноземною мовою

Authors

  • М.М. Вахнован

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-27.%25p

Keywords:

мовлення, мислення, пізнавальна сфера особистості, пізнавальні процеси, сенситивність, увага, сприймання, пам’ять, уява.

Abstract

У статті проаналізовано проблеми взаємозв’язку мовлення та пізнавальних процесів особистості крізь призму тісної взаємодії мислення і мовлення у контексті цілісної мовленнєво-мисленнєвої діяльності. Досліджено, що впродовж усього життя пізнавальні процеси і мовлення стають взаємозалежними та взаємодостатніми, а отже, оволодіння іноземною мовою є за своєю суттю свідомим процесом, що пояснює наявність взаємозв’язку між мовленням засобами іноземною мовою й пізнавальною сферою. З’ясовано, що будь-який найпростіший комунікативний акт передбачає наявність принаймні трьох пізнавальних процесів: пам’яті, уваги та мислення. Виявлено, що пам’ять відповідає за збереження інформації та її реактивацію за умови виникнення необхідності. Зазначено, що увага є засобом фокусування мовця на змісті повідомлення у процесі трансформації та допомагає в аналізі дискурсу з метою визначення моменту релевантності висловлення власної думки з метою підтримання чи завершення комунікативного акту. Доведено, що у процесі засвоєння мовленнєвого матеріалу мислення сприяє його смисловій організації, пам’ять – його фіксації. Показано, що на рівні мовленнєвої діяльності мислення забезпечує збір думок, а пам’ять – трансформацію думок в адекватну їм мовленнєву форму. Зроблено висновок, що мислення, єдність довготривалої та оперативної пам’яті, уява, увага є компонентами інтелектуальної діяльності студента. Важливим для досягнення високого результату в опануванні іноземною мовою є цілеспрямоване формування у студентів механізму осмислення, що не лише має позитивний результат для оволодіння мовою, але й впливає на розвиток пізнавальної сфери.

References

Выготский Л.С. Избранные психологические исследования / Л.С. Выготский. – М. : АПН РСФСР, 1956. – 519 с.

Гальперин П.Я. Введение в психологию : [учебное пособие

для вузов] / П.Я. Гальперин. – М. : Книжный дом «Университет», 1999. – 322 с.

Жинкин Н.И. Механизмы речи / Н.И. Жинкин. – М. : Издво АПН РСФСР, 1958. – 370 с.

Засєкіна Л.В. Вступ до психолінгвістики: навчальний посібник / Л.В. Засєкіна, С.В. Засєкін. – Острог : Видавництво

Національного університету «Острозька академія», 2002. –

с.

Зимняя И.А. Психологические особенности начального

овладения иностранным языком / И.А. Зимняя, А.А. Леонтьев // Вопросы обучения русскому языку иностранцев

на начальном этапе. – М. : Русский язык, 1976. – 2-е изд. –

с.

Леонтьев А.А. Язык, речь, речевая деятельность / А.А. Леонтьев. – М. : Просвещение, 1969. – 214 с.

Максименко С.Д. Саморозвиток суб’єкта навчальної діяльності / С.Д. Максименко // Вісник Національного технічного ун-ту України. – 2001. – №3. – Кн. 1. – С. 5–10.

Подоляк Л.Г. Психологія вищої школи: Навчальний посібник для магістрів і аспірантів/ Л.Г. Подоляк, В.І. Юрченко. – К.: ТОВ «Філ-студія», 2006. – 320 с.

Рубинштейн С.Л. Проблемы общей психологи / С.Л. Рубинштейн. – М. : Педагогика, 1973. – 423 с.

Селіванова О.О. Світ свідомості в мові («Мир сознания в

языке») : Монографічне видання / О.О. Селіванова. – Черкаси : Ю. Чабаненко, 2012. – 488 с.

Хомский Н. Язык и мышление / Н. Хомский. – М. : Рус. яз.,

– 123 с.

Ширяєва Т.М. Психологічні особливості оволодіння англійською мовою студентами-філологами / Т.М. Ширяєва //

Сучасні психолого-педагогічні тенденції розвитку освіти у

вищих навчальних закладах України : матеріали всеукр. наук.-теор. конф. (м. Хмельницький, 18-19 жовтня 2007 р.). –

Хмельницький : Вид-во Нац. академії Держ. прикордон.

служби України ім. Б. Хмельницького, 2007. – С. 183–189.

How to Cite

Вахнован, М. (2019). Взаємозв’язок мовлення та пізнавальної сфери студентів у контексті оволодіння іноземною мовою. Collection of Research Papers "Problems of Modern Psychology", (27). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-27.%p