Металінгвістичні здібності викладача вищої школи
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-27.%25pKeywords:
металінгвістичні здібності, металінгвістична обізнаність, метакогнітивна компетентність викладача вишу, розуміння наукових текстів, абнотивність, педагогічна рефлексивність.Abstract
Металінгвістичні здібності викладача вишу можуть розглядатись як інтеграція здатності до розуміння наукових текстів та металінгвістичної обізнаності. У статті показано, що метакогнітивні знання як обізнаність у стратегіях і техніках метапізнання і абнотивність, як здатність до організації творчої спільної діяльності зі студентом, пов’язані зі здатністю до розуміння складного вербального матеріалу наукового характеру. Доведено, що активне застосування метакогнітивних стратегій управління власною пізнавальною діяльністю, усвідомленість процесу застосування цих стратегій позитивно пов’язані зі здатністю до розуміння наукових текстів і може розглядатися як детермінанти такої здатності. Зазначено, що обізнаність у власних метапізнавальних можливостях, оволодіння різними метакогнітивними стратегіями, їх варіативність передбачає знання і розуміння структури тексту, його різновидів, високу здатність до розуміння тексту і варіативність різних метакогнітивних операцій при роботі з текстовим матеріалом. Емпірично перевірено, що активність викладача в реалізації власного метакогнітивного досвіду, який дозволяє опановувати різними текстами професійної спрямованості швидко й ефективно, пов’язана з металінгвістичною обізнаністю, тобто сукупністю знань про текст і вмінням працювати з текстом. Встановлено, що металінгвістична обізнаність взаємообумовлена педагогічною рефлективністю, а здатність педагога до рефлексії власної професійної діяльності позитивно пов’язана зі здатністю до ефективної роботи з текстовим матеріалом і з умінням обробляти складні наукові тексти.
References
Богин Г. И. Схема действий читателя при понимании текста : учеб.пособие / Г. И. Богин. – Калинин, 1989. – 69 с.
Доцевич Т.І. Розроблення й апробація опитувальника педагогічної рефлексивності викладача вищої школи / Т.І. Доцевич // Психологічні перспективи. Випуск 23. – Луцьк :
Східноєвропейський національний університет імені Лесі
Українки, 2014. – С. 99–112.
Лазарева О.В. Формирование метакогнитивной регуляции
понимания научного текста : [Электоронный журнал]. – Режим доступа: http://www.emissia.org/offline/2012/1843.htm
Карпов А. В. Психология метакогнитивных процессов личности: монография / А.В.Карпов, И.М.Скитяева. – М. : Издво ИП РАН, 2005. – 335 c.
Кашапов М.М. Психология педагогического мышления: монография / М.М. Кашапов. – СПб. : Алетейя, 2000. – 463 с.
Кашапов М.М. Психология творческого мышления профессионала: монография / М.М. Кашапов. – М. : ПЕР СЭ,
– 688 с.
Кузнецова Г. А. Формирование стратегической компетенции
в процессе обучения чтению в лицеях и гимназиях : дис. …
канд. пед. наук; 13.00.02/ Г.А. Кузнецова. – Москва, 2004. –
с.
Микк Я. А. Оптимизация сложности учебного текста /
Я.А. Микк. – М. : Просвещение, 1981. – 106 с.
Наролина В. И. К проблеме уровней понимания /В.И. Наролина // Вопросы психологии. – 1982. – №6. – С. 125–127.
Хомуленко Т. Б. Когнітивний стиль і пам’ять : парадокси дослідження: [монографія] / Т. Б. Хомуленко, О. В. Скориніна. – Х. : ІНЖЕК, 2003. – 232 с.
Tunmer W.E., Metalinguistic awareness in children. Theory,
Research, and Implications / W.E. Tunmer, C. Pratt,
M.L. Herriman. – Berlin; Heidelberg; New York; Tokyo,
– P. 148.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.