Теоретико-методологічний аналіз мотиваційної сфери особистості майбутніх фахівців соціономічних професій
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-27.%25pKeywords:
мотиваційна сфера особистості, напрями у сучасній психології, майбутні фахівці соціономічних професій, навчальна мотивація, мотив, зарубіжна психологія, вітчизняна психологія, когнітивна психологія, класифікаційний, феноменологічний і структурний підходи.Abstract
Автором здійснено теоретико-методологічний аналіз мотиваційної сфери особистості майбутніх фахівців соціономічних професій. Зазначено, що мотивація – одне із базових понять у психології, що використовується для пояснення рушійних сил поведінки, діяльності людини. У психологічній літературі аналізуються різні підходи до розуміння феномена мотивації. У результаті аналізу літератури з досліджуваної проблеми виділено й узагальнено основні з них: класифікаційний, феноменологічний і структурний, які, маючи власну специфіку, є взаємодоповнюючими та взаємопроникаючими. Вказано, що одним із напрямків у сучасній психології є вивчення мотивів за принципом їхньої взаємодії. Зазначено, що сукупність різних спонукань, які визначають спрямованість поведінки і діяльності, становлять мотиваційну сферу особистості. Узагальнено, що дослідження мотивів у психології відбувається за різними напрямками, а саме: через складання їхніх класифікацій, феноменологічний опис, побудову структури окремих мотивів. Одним із напрямків у сучасній психології є вивчення мотивів за принципом їхньої взаємодії. Зроблено висновок, що зарубіжні психологи приписують мотиву спонукальну і спрямовуючу функціє (біхевіоризм, психоаналіз та ін.) або диференціацію поведінки людини неусвідомлюваними мотивами. Біхевіористи розуміють під мотивом дію будь-яких зовнішніх чи внутрішніх стимулів, що викликають певну поведінку. Встановлено, що представники психоаналізу приписували функції мотиву різним вродженим інстинктивним потягам, які в соціальних умовах частково пригнічуються й існують у непрямих формах. Узагальнено, що у вітчизняній психології мотив розглядають нерозривно від людської діяльності як один з її структурних компонентів, без якого неможливо розкрити її психологічну природу. Констатовано, що мотиви виражають сутність особистості, забезпечуючи її взаємодію з оточуючим середовищем та соціальними умовами.
References
Вилюнас В.К. Теория деятельности и проблемы мотивации /
В.К. Вилюнас // А.Н.Леонтьев и современная психология. –
М., 1983. – С. 191–200.
Леонтьев А.Н. Потребности, мотивы и эмоции : конспект
лекций / А.Н. Леонтьев. – М., 1971. – 180 с.
Маслоу А. Самоактуализация / А. Маслоу // Психология личности. Тексты / Под ред. Ю.Б.Гиппенрейтер,
А.А.Пузырея. – М. : Изд-во МГУ, 1982. – С. 156–170.
Первин Лоуренс А. Психология личности: Теория и исследования / А. Первин Лоуренс, Джон П. Оливер; пер. с англ.;
Под ред. В.С.Магуна. – М. : Аспект Пресс, 2000. – 607 с.
Сірий А.В. Мотиваційна сфера особистості як предмет психологічного дослідження / А.В. Сірий // Психологія. Збірник наукових праць НПУ імені М.П.Драгоманова, Вип. 14,
– С. 28–35.
Хекхаузен X. Мотивация и деятельность: в 2 т. / X. Хекхаузен. – М. : Педагогика, 1986. – Т.1. – 408 с.
Ярошевский М.Г. История психологии / М.Г. Ярошевский. –
-е изд., дораб. – М. : Мысль, 1985. – 575 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.