Значущість цілісної психологічної теорії в консультуванні
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-26.%25pKeywords:
цілісна психологічна теорія, структура професійної діяльності психолога, власна філософія психолога-консультанта, концептуальна модель консультування, процесуальна модель консультування, цілісна модель консультування.Abstract
В статті обґрунтовано необхідність створення власної філософії професійної діяльності психолога-консультанта, яка вибудовується на засадах його суб’єктивного досвіду консультативних взаємодій з клієнтами. Підкреслено значущість наукової інтеграції різнобічного зарубіжного та вітчизняного досвіду психологічної допомоги, а також роботи над створенням загальної теорії консультативної чи психотерапевтичної психології. Висвітлено специфічні особливості цілісної психологічної теорії спеціаліста-психолога. Констатовано необхідність глибоких знань з персонології у психологічному консультуванні. Постульовано, що, з одного боку, психологові-консультанту важливо у професійній діяльності спиратися на узагальнену наукову теорію, яка надає йому можливість оперувати узагальненими знаннями про клієнта; з другого – зважати на індивідуальність клієнта. Охарактеризовано структуру професійної діяльності кваліфікованого психолога. Поставлено основний аспект у консультативній взаємодії психолога і клієнта на змісті життєвого досвіду індивідуальності останнього. Інший акцент зроблено на власній концепції психолога-консультанта. Окреслено засади кваліфікованого підходу консультанта. Підкреслено значущість процесуального, концептуального та ціннісного конструктів консультативної діяльності у програмах підготовки фахівця. Зазначено, що психологічне консультування не може бути вільним від теоретичної моделі можливих чи бажаних особистісних змінювань клієнта, які він набуває в процесі взаємодій з консультантом, а будь-яка модель припускає існування і постулювання низки конструктивних цілей процесу психологічної допомоги. Встановлено, що однією з гарантій професіональності здійснюваної психологічної допомоги є осмислене послідовне застосування консультантом цілісної і особистісно ним проінтегрованої теоретико-практико-ціннісної концепції (теорії), без якої не може існувати жоден акт психологічної взаємодії між консультантом і клієнтом.
References
Абрамова Г.С. Введение в практическую психологию /
Г.С. Абрамова. – М.: Международная педагогическая академия, 1994. – 237 с.
Васьківська С.В. Основи психологічного консультування:
Навчальний посібник / С.В. Васьківська. – К.: Четверта хвиля, 2004. – 256 с.
Васьківська С.В. Технологія консультування / С.В. Васьківська. – К.: Главник, 2005. – 96 с.
Гулина М.А. Терапевтическая и консультативная психология / М.А. Гулина. – СПб.: Речь, 2001. – 352 с.
Кочюнас Р. Психологическое консультирование и групповая
психотерапия / Р. Кочюнас. – М.: Академический проект:
Гаудеамус, 2005. – 464 с.
Мастерство психологического консультирования / Под ред.
А.А. Бадхена, А.М. Родиной. – СПб.: Речь, 2010. – 229 с.
Пахальян В.Э. Психологическое консультирование: Учебное
пособие / В.Э. Пахальян. – СПб.: Лидер, 2006. – 256 с.
Сапогова Е.Е. Консультативная психология: учебн. пособие
для студ. высших учебных заведений / Е.Е. Сапогова. – М.:
Академия, 2008. – 352 с.
Тодд Дж. Основы клинической и консультативной психологии / Дж. Тодд, А.К. Богарт; Пер. с англ. – СПб.: Сова; М.:
ЭКСМО – Пресс, 2001. – 768 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.