Порівняльний аналіз результатів апробації комплексної психологічної програми регуляції самовизначення особистості
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-26.%25pKeywords:
апробація, психологічна програма, розвиток, само- визначення, першокурсники, випускники, торговельне підприємництво.Abstract
У статті представлено порівняльний аналіз результатів апробації комплексної психологічної програми регуляції самовизначення майбутніх фахівців торговельного підприємництва. Стосовно розвитку професійного самовизначення у торговельно-підприємницькій сфері діяльності, то у прямій постановці психологічні умови розвитку самовизначення майбутніх фахівців не вивчались, що зумовило актуальність дослідження і необхідність розробки та апробації психологічної програми розвитку. Отже, практична значущість і недостатня розробленість проблеми розвитку професійного самовизначення майбутніх фахівців торговельного підприємництва психологічними засобами зумовили вибір наукового дослідження. У підсумку, за результатами порівняльного аналізу обох експериментальних і контрольних груп випускників і першокурсників зроблено висновки, за якими визначено загальні закономірності, які полягають у тому, що у другому обстеженні випускників і першокурсників зафіксовано істотні позитивні зміни у порівнянні з фоновими і контрольними даними. З’ясовано, що ці позитивні зміни відбуваються за рахунок суттєвого зниження низького рівня емоційно-вольового компонента, що свідчить про ефективність застосування комплексної психологічної програми регуляції емоційно-вольового компонента самовизначення майбутніх фахівців торговельного підприємництва. Водночас зроблено висновок щодо особливостей результатів порівняльного аналізу контрольних груп, який виявляється тим, що у випускників показник високого рівня емоційно-вольового компонента суттєво перевищує аналогічні дані першокурсників, а низький його рівень майже вдвічі нижчий у першокурсників в першому і другому обстеженнях. Але наявність низького рівня у третини першокурсників і шостої частини випускників свідчить про труднощі самовизначення у першокурсників і випускників, що є показанням до застосування психологічної програми розвитку самовизначення в процесі професійного навчання.
References
Ананьев Б.Г. О проблемах современного человекознания /
Б.Г. Ананьев. – М. : Наука, 1997. – 380 с.
Бодров В.А. Психология профессиональной пригодности /
В. А. Бодров. – М., ПЕРСЭ, 2001. – 511 с.
Карамушка Л.М. Психологія підготовки майбутніх менеджерів до управління змінами в організації : могографія /
Л.М. Карамушка, М.В. Москальов. – К. – Львів : Сполом,
– 216 с.
Карамушка Л.М. Мотивація підприємницької діяльності : монографія / Л.М. Карамушка, Н.Ю. Худякова. – К. –
Львів : Сполом, 2011. – 208 с.
Клименко В.В. Психофізіологічні механізми праксису людини: монографія / В.В. Клименко. – К. : Видавничий Дім
«Слово», 2013. – 640 с.
Климов Е. А. Психология профессионального самоопределения / Е. А. Климов.– Ростов-на-Дону: Феникс, 1996. – 512 с.
Корольчук М.С. Психофізіологія діяльності: Підручник для
студентів вищ. навч. закладів / М.С. Корольчук. – К. : Ельга;
Ніка-Центр, 2012. – 400 с.
Крайнюк В.М. Психологія стересостійкості / В.М. Крайнюк. – К. : Ніка-центр, 2009. – 406 с.
Максименко С. Д. Метод дослідження особистості /
С. Д. Максименко // Практична психологія та соціальна робота. – 2004. – №7. – С. 1–8.
Максименко С.Д. Про предмет економічної психології та її
місце в системі підготовки фахівців в Україні / С.Д. Максименко, Л.М. Карамушка, О.В. Креденцер // Актуальні проблеми психології. Том 1: Економічна психологія. Організаційна психологія. Соціальна психологія : зб. наукових праць
Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / за ред.
С.Д. Максименко, Л.М. Карамушка. – К. : Міленіум, 2003. –
Вип. 11. – С. 3-9.
Миронець С.М. Негативні психічні стани рятувальників в
умови виникнення надзвичайних ситуацій : монографія /
С.М. Миронець, О.В. Тімченко. – Київ: «Видавництво» «Август Трейд» 2007. – 168 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.