Особливості фрустраційної толерантності в юнацькому віці
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-26.%25pKeywords:
психосоматичні розлади, фрустраційна толерантність, методика рисуночної фрустрації С. Розенцвейга.Abstract
Досліджено особистісні характеристики та стилі реагування на ситуації фрустрації осіб юнацького віку, що страждають на психо- соматичні розлади або мають високий ризик їх розвитку, а також осіб із групи порівняння. Розглянуто фрустрацію як одну із моделей поведінки, що породжена агресією. Представлено результати досліджень психосоматичних проявів агресії в юнацькому віці на прикладі даних методики рисуночної фрустрації С. Розенцвейга. Описано механізми соматизації в залежності від рівня фрустраційної толерантності, зосереджуючи увагу на таких системах як бронхолегенева та кишково-шлункова. Окреслено відмінності в характеристиках агресивності в підлітків з психосоматичною патологією та осіб із групи порівняння, що позначаються на їх здатності до соціальної адаптації та формування стратегій поведінки. Визначено особливості напряму реакцій у досліджуваних за допомогою методики рисуночної фрустрації С. Розенцвейга. Виявлено переважно інтропунітивний напрям реагування на ситуації фрустрації разом із «фіксацією на самозахисті» у респондентів, що страждають на захворювання бронхолегеневої системи, та переважно інтропунітивний напрям реагування на ситуації фрустрації разом із «фіксацією на перешкоді» у респондентів, що страждають на захворювання кишково-шлункової системи. При порівнянні показників фрустраційної толерантності осіб з психосоматичними розладами та досліджених групи порівняння констатовано достовірні відмінності характеристик напряму реакцій та коефіцієнта групової адаптації. Доведено, що характеристики фрустраційної толерантності відповідають ознакам суб’єктивно- орієнтованого стилю поведінки особи у складних життєвих ситуаціях.
References
Александер Ф. Психосоматическая медицина. Принципы
и практическое применение / Ф. Александер; [пер. с англ.
С. Могилевского] – М.: ЭКСМО-Пресс, 2002. – 352 с. (Серия
«Психология без границ»).
Александровский Ю.А. Социальные факторы и пограничные
психические расстройства / Ю.А. Александровский // Руководство по социальной психиатрии : [под ред. Т.Б. Дмитриевой.]. – М.: Медицина, 2001. – С. 177–194.
Антропов Ю.Ф. Психосоматические расстройства у детей и
подростков (клиника, патогенез, систематика и дифференцированная терапия) / Ю.Ф. Антропов.– М., 1997. – 198 с.
Бройтигам В. Психосоматическая медицина: Краткий ученик / В. Бройтигам, П. Кристиан, Михаэль фон Рад ; [пер. с
нем. Г.А. Обухова, А.В. Бруенка; Предисл. В.Г. Остроглазова.]. – М.: ГЭОТАР МЕДИЦИНА, 1999. – 376 с.
Губачев Ю. М. Клинико-физиологические основы психосоматических заболеваний / Ю.М. Губачев, Е.М. Стабровский. – Л.: Медицина, 1981. – 216 с.
Изард К.Э. Психология эмоций / К.Э. Изард; [пер. с англ.]. –
СПб.: Питер, 1999. – 464 с. (Серия «Мастера психологии»)
Исаев Д.Н. Психосоматическая медицина детского возраста / Д.Н. Исаев. – СПб., 2000. – 507 с.
Макарова О.Ф. Подростки: агрессивность и психосоматика / О.Ф. Макарова // Журнал практического психолога. –
– № 7–8. – C. 37 – 40.
Терлецька Л.Г. Вікова психологія і психодіагностика /
Л.Г. Терлецька. – К.: АПСВ, 2004. – Ч. ІІ. – 222 с.
Фурманов И.А. Детская агрессивность: психодиагностика и
коррекция / И.А. Фурманов. – Минск: Ильин, 1996. – 187 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.