Психологічні особливості становлення готовності старшокласників до професійного самовизначення в умовах профільного навчання
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-26.%25pKeywords:
старшокласники, професійне самовизначення, професійна діяльність, профільне навчання, навчальний профіль, зміст професій, професійні домагання, самооцінка.Abstract
У статті з позицій соціальної ситуації розвитку особистості раннього юнацького віку та специфіки профільного навчання висвітлюється проблема професійного самовизначення сучасних старшокласників. Підкреслено, що професійне самовизначення у ранньому юнацькому віці є одночасно процесом і результатом загального професійного розвитку старшокласника як суб’єкта майбутньої професійної діяльності. Зазначається, що саме в учнів старших класів відбувається уточнення майбутнього соціально-професійного статусу в межах визначеної навчальним профілем сфери професійної діяльності, формуються професійні домагання і самооцінка особистості у визначеній навчальними планами та програмами профільного навчання галузі професійної діяльності людини. Обґрунтовано взаємозв’язок профільного навчання та психологічної готовності до професійного самовизначення шляхом створення сприятливих умов для врахування індивідуальних особливостей, інтересів, потреб учнів та формування у них орієнтацій щодо вибору професійного майбутнього. Встановлено, що результатом цієї активності старшокласника виступає його готовність до професійного самовизначення та початок формування необхідних для обраної професії професійно важливих якостей. Розкривається зміст запропонованого поняття «трикутник професійного самовизначення старшокласника», який представлений самооцінкою, рівнем домагань і готовністю старшокласника до професійного самовизначення та характеризується їхнім співвідношенням, взаємодією та детермінацією. З’ясовано, що специфіка професійно-орієнтованої діяльності учнів сучасної старшої школи формується на основі адекватної самооцінки минулого і теперішнього, а реалістичні уявлення про власне професійне майбутнє фокусуються в адекватному й усвідомленому реалістичному рівні домагань.
References
Абульханова-Славская К. А. Стратегия жизни / К. А. Абульханова-Славская. – М.: Мысль, 1991. – 299 с.
Бернс Р. Развитие Я – концепции и воспитание : [пер. с англ.]
/ общ. ред., вступ, ст. [с. 5–24] В. Я. Пилиповского. – М. :
Прогресс, 1986. – 420 с.
Булах І. С. Психологія особистісного зростання підлітка :
монографія / І. С. Булах. – К. : НПУ імені М.П. Драгоманова, 2003. – 340 с.
Климов Е. А. Психология профессионального самоопределения: учеб. пособ. [для студентов вузов] / Е. А. Климов. –
Ростов-на-Дону: Феникс, 1996. – 512 с.
Леонтьев Д. А. Профессиональное самоопределение как построение образов возможного будущего / Д. А. Леонтьев, Е. В.
Шелобанова // Вопросы психологии. – 2001. – № 1. – С. 57–65.
Максименко С. Д. Прогнозування розвитку особистості як
наукова проблема /С. Д. Максименко // Наук. вісник Миколаївського держ. пед. ун-ту ім. В. О. Сухомлинського; серія
«Психологічні науки». – Миколаїв: ТОВ «Фірма «Іліон»,
– Т. 2, вип. 5. – С. 3 – 19.
Максименко С. Д. Розвиток психіки в онтогенезі: у 2 томах. –
Т. 1: Теоретико-методологічні проблеми генетичної психології / С. Д. Максименко. – К.: «Ваклер», 2002. – 314 с.; Т. 2:
Моделювання психологічних новоутворень: генетичний аспект. – К.: «Ваклер», 2002. – 329 с.
Основи професіографії / С. Я. Карпіловська, В. В. Синявський, Б. О. Федоришин. – К.: МАУП, 1997. – 146 с.
Професійна орієнтація старшокласників: теорія і практика:
науково-методичний посібник [для пед. працівників] / За
ред. О. В. Мельника. – К.: «Четверта хвиля», 2009. – 223 с.
Рибалка В. В. Особистісний підхід у профільному навчанні
старшокласників: дис. ... д-ра психол. наук. 19.00.07 «Педа-
гогічна і вікова психологія» / В. В. Рибалка. – К. : Ін-т пед. і
психол. проф. освіти АПН України, 1998. – 446 с.
Рішення колегії Міністерства освіти і науки України «Про
затвердження Концепції профільного навчання в старшій
школі» (№ 10/13 від 25.09.03 р.).
Семиченко В. А. Психология личности : модульный курс
[лекции, практ. занятия, задания для самост. работы] для
препод. и студ. / В. А. Семиченко. – К.: Издатель Ешке О.
М., 2001. – 427 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.