Феномен діалогу: теоретичний аналіз традиційних і сучасних тенденцій дослідження
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-26.%25pKeywords:
діалог, діалогізм, діалогічне відношення, зовнішній діалог, внутрішній діалог, діалогічна реальність, діалогічність особистості, діалогічна взаємодія.Abstract
У статті представлено теоретичний огляд традиційних і сучасних досліджень феномена діалогу. Розглянуто історичну ретроспективу філософсько-психологічного аналізу як фундаментальну основу розуміння діалогу в сучасній психології. Висвітлено уявлення про зміст діалогу в сучасній вітчизняній психології. Описано різні інтерпретації діалогу представників традиційної філософської думки та вітчизняної сучасної психології. Проаналізовано основні дослідження діалогу у вітчизняних і зарубіжних психологічних теоріях. Досліджено інтерес учених до проблеми діалогу у суміжних галузях знань. Розкрито сутність поняття діалог у контексті традиційних і сучасних уявлень про даний феномен. Представлено визначення діалогу як функціональної різновидності мови, що реалізується у процесі безпосереднього спілкування між співрозмовниками і складається з почергових стимулюючих і реагуючих реплік. Виявлено, що діалог у психології розглядається як міжсуб’єктний процес, у якому відбувається взаємодія якісно різних інтелектуально-ціннісних позицій з ціллю їх з’ясування, при якому необхідність встати на позицію іншого не означає відречення від власних переконань і принципів. Констатовано, що діалог – це складний психологічний феномен, затребуваний у багатьох сферах реальної дійсності, у більшості наукових джерел він розглядається як форма, метод і засіб здійснення соціальних контактів, котрий реалізується особистістю у суб’єкт-суб’єктній взаємодії і детермінований системою взаємодії «особистість – соціальний світ». Встановлено, що спосіб існування людини у реальному світі – діалог у багатоманітності унікальних зв’язків і взаємовідносин. Визначено, що проблема діалогу незважаючи на довготривалу історію вивчення і здійснений аналіз, не вичерпує усіх аспектів дослідження, залишається відкритою і потребує подальшого розкриття в контексті динамічних змін сучасної реальності.
References
Бахтин М.М. Эстетика словесного творчества / М.М. Бахтин. – М.: Искусство, 1979. – 444 с.
Бахтин М.М. От философии поступка к риторике поступка /
М.М. Бахтин. – М.: Лабиринт, 1996. – 175 с.
Бердяев Н.А. Философия свободы. Смысл творчества /
Н.А. Бердяев. – М.: Правда, 1989. – 607 с.
Библер B.C. От наукоучения – к логике культуры: два философских введения в двадцать первый век / B.C. Библер. – М.:
Политиздат, 1991. – 413 с.
Братченко С.Л. Психологи в мире диалога / С.Л. Братченко // Человек в мире диалога: тезисы докладов и сообщений
Всесоюзной конференции (Ленинград, 30 октября – 1 ноября
г.). – Л.: АН СССР, 1990. – 317 с.
Бубер М. Проблема человека. Перспективы / М. Бубер //
Лабиринты одиночества: сб. науч. тр. – М.: Прогресс, 1989. –
С. 88-97.
Газман О.С. От авторитарного образования к педагогике
свободы / О.С. Газман // Новые ценности образования: содержание гуманистического образования. – М., 1995. –
с.
Дмитриева Л.Г. Диалогический подход к формированию
психологической готовности будущего учителя к субъектсубъектному педагогическому взаимодействию: дис. … доктора психол. наук: 19.00.07 / Л.Г. Дмитриева. – Самара,
– 474 с.
Дьяконов Г.В. Основы диалогического подхода в психологической науке и практике: дис. … доктора психол. наук:
00.01/ Г.В. Дьяконов. – К., 2009. – 573 с.
Кант И. Антропология с прагматической точки зрения /
И. Кант // Собр. соч. – М., 1994. – Т. 7. – 471 с.
Петровский В.А. Воспитатели и дети: источники роста /
В.А. Петровский. –М.: Аспект-Пресс, 1994. – 152 с.
Толстых В.И. Сократ и мы / В.И. Толстых. – М., 1981. –
с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.

