Основні психологічні підходи до дослідження творчої активності особистості
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-25.%25pKeywords:
творчість, активність, творча активність, діяльнісний підхід, суб’єктний підхід, самореалізація, саморозвиток, похилий вік.Abstract
Статтю присвячено розгляду основних підходів до дослідження творчої активності особистості. Нагальність дослідження визначається тим, що питання творчої активності є актуальним та недостатньо розкритим, а творча активність є одним із найменш визначених понять психологічної науки. Враховуючи різноманітність наукових підходів дослідження творчої активності та неоднозначність наукового визначення самого поняття, в межах нашого дослідження надано визначення творчої активності, як самодостатньої форми активності особистості та кінцевої мети адаптаційних процесів. Основними підходами дослідження творчої активності у віковій та педагогічній психології визначено суб’єктний, діяльнісний, особистісно-діяльнісний, емпіричний, андрогогічний, семіотичний та діяльнісно-семіотичний підходи. Зроблено висновок, що для вияву творчої активності людей похилого віку найбільш дієвим є суб’єктний підхід дослідження творчої активності особистості в межах «творчогеронтологічного» напрямку акмеологічного аспекту розвитку людини. Результатом нашого теоретичного дослідження стало виявлення можливості дослідження творчої активності людей похилого віку в межах суб’єктного підходу за допомогою психолого-педагогічного впливу завдяки включенню людей похилого віку в різноманітні види цілеспрямовано організованої тематичної творчої діяльності з урахуванням пізнавальних, емоційно-вольових та фізичних можливостей особистості, використовуючи їх для участі в процесі творчої діяльності.
References
Большой психологический словарь / под ред. В. П. Зинченко, Б. Г. Мещерякова.3-е изд. – СПб.: Прайм-ЕВРОЗНАК,
– 672 с.
Брушлинский А. В. Проблема субъекта в психологической
науке / А. В. Брушлинский // Психол. журн. – М. – 1993. –
№ 6 – С. 137–146.
Деркач А. А. Деятельность как основание акмеологического развития субъекта и надситуативная активность субъекта
как действенный фактор её развития / А. А. Деркач,
Е. В. Сайко // Мир психологии: научн.-публицист.вестн. –
М. – 2008. – № 2. – С. 193-204.
Копытин А. И. Системная арт-терапия: теоретическое обоснование, методология применения, лечебнореабилитационные и дестигматизирующие эффекты: дис…дра мед. наук: 19.00.04 / Алексей Иванович Копытин: – СПб.,
– 311 с.
Куликова Т. И. Проблема субъектного подхода к развитию
личности современного подростка: [Электронный ресурс] /
Т. И. Куликова. 2007. – Режим доступа: http://pws-conf.ru/
nauchnaya/lss/359/7998.html.
Лозова В. С. Стратегічні питання сучасної дидактики /
В. С. Лозова // Розвиток педагогічної і психологічної науки
в Україні. – Ч.1. – Харків: ОВС, 2002. – 139 с.
Марков С. Л. Особистісні механізми смислотворчості: [Електронний ресурс] / С. Л. Марков. 2013. – Режим доступу:
http://www.geniusrevive.com/ru/25.html.
Наумова В. А. Оптимизация личностного ресурса на этапе
поздней зрелости: дис….канд. психол. наук: 19.00.13 / Валентина Александровна Наумова. – П.-Камчатский, 2013. –
с.
Мороз Ю. В. Психологічні чинники розвитку творчої активності старшокласників: автореф. дис. на здобуття наук.
ступеня канд. психол. наук: спец.19.00.07 «Педагогічна та
вікова психологія» / Ю. В. Мороз. – К., 2004. – 19 с.
Слободчиков В. И. Психология развития человека /
В. И. Слободчиков, Е. И. Исаев: – М.: Изд-во Ексмо, 2000. –
c.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.